Till innehåll på sidan

ABE-skolans utvecklingsplan 2018 - 2023

ABE-skolans nya utvecklingsplan är nu fastställd. I utvecklingsplanen beskrivs riktningen för skolan under den kommande sexårsperioden (2018–2023).

Ladda ner ABE-skolans nya utvecklingsplan i sin helhet här

Utvecklingsplanen har arbetats fram under våren 2018 i olika interna forum: ledningsgruppen, skolans strategiska råd, den lokala samverkansgruppen och skolans representanter i fakultetskollegiet. Planen formulerar övergripande och långsiktiga ambitioner för utbildning, forskning och samverkan utifrån skolans profil med ett särskilt fokus på jämställdhet, hållbar utveckling, internationalisering och digitalisering.

En ytterligare viktig del i skolans utveckling, som inte behandlas utförligt i detta dokument, är långsiktig kompetensförsörjning. Skolans arbete med detta beskrivs i en särskild kompetensförsörjningsplan.

I höst kommer verksamhetsplaner att arbetas fram där aktiviteter och mål formuleras för att uppnå de övergripande visionerna.

Utvecklingsplanen finns nu även översatt till engelska.

Ur skolans utvecklingsplan

Övergripande visioner

Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad

• driver samhällsnyttig utveckling för en mer hållbar värld
• är en fortsatt aktiv samhällsdebattör
• är en jämställd och attraktiv studiemiljö och arbetsplats
• har starka samarbeten i Sverige, Norden, Europa och övriga världen
• utnyttjar digitaliseringens möjligheter för effektivare processer

En vision är att hållbarhetsfrågor genomgående präglar skolans arbete, som därigenom är med och skapar en mer hållbar värld. Hållbarhetsaspekter av samhällsutveckling är integrerade i forskningen, vilket även tydligt speglas i utbildningen.

Genom utbildning och forskning säkerställer skolan kompetensförsörjningen inom hela samhällsbyggnadssektorn för att kunna möta olika samhällsutmaningar, såsom bostadsbyggande, klimatförändringar, infrastrukturförsörjning, åldrande befolkning och integration. Även fortsättningsvis är skolan en viktig aktör i samhällsdebatten, vilket likaså bidrar till att verksamheten blir än mer synlig.

Inom ramen för ett KTH erbjuds en välkomnande, öppen och jämställd arbetsplats och studiemiljö. En sådan miljö är attraktiv och ger utvecklingsmöjligheter för alla inom verksamheten. Kontinuerligt utarbetas strategier för en jämnare könsfördelning. Därtill skapar ett genusmedvetet ledarskap förutsättningar för en mer jämställd arbetsplats på sikt.

En vision är att internationaliseringsarbetet stödjer och främjar demokratiska värden. Skolans samarbeten stärks i såväl Sverige, Norden och Europa som i övriga världen. Den akademiska mobiliteten främjas genom olika insatser inom både utbildning och forskning.

Det aktiva arbetet för att integrera internationellt rekryterad personal fortsätter, bland annat genom riktade satsningar rörande svenska språket och svenska förhållanden.

Eftersom verksamheten är komplex säkerställs kontinuerligt ett effektivt och behovsanpassat stöd. Det inbegriper modernisering av system och arbetssätt, med digitalisering av processer och utveckling av stödsystem.

Det finns en rad framgångsfaktorer för att de övergripande visionerna och utvecklingsmålen ska förverkligas. Det handlar i hög utsträckning om att skapa ekonomiska förutsättningar, tydlighet i strukturer och en god arbetsmiljö som ger trygghet till alla som är verksamma vid skolan.