Till innehåll på sidan

Hantering av forskningsmaterial

Inom ett forskningsprojekt genereras många handlingar som måste hanteras i enlighet med myndighetens krav. Flertalet handlingar behöver diarieföras alternativt arkiveras.

Följande handlingar behöver du lämna in till institutionens registrator

  • Anslagsansökan (ansökan inklusive CV, publiceringsplan och publikationslista)
  • Beslut om beviljade medel/bidrag
  • Avslag på ansökan om medel
  • Beskrivning av forskningsprojekt och forskningsmaterial
  • Avtal/kontrakt om forskningsprojekt
  • Godkännande av villkor (beskriver utbetalningsplanen samt finansiärens bidragsvillkor)
    • I de fall PRISMA används registreras godkännandet i systemet.
  • Bekräftelse på att ansökan och bidragsvillkoren har signerats (signering av projektledare och behörig företrädare för medelsförvaltaren)
  • Förfrågan (begäran om ändring t. ex byte av projektledare, förvaltare, förlänga dispositionsdata, avsluta projektet i förtid)
  • Beslut om ändring (finansiärens beslut angående förfrågan)

Kräver projektet tillstånd skall både ansökan och beslut diarieföras.

Under projektets gång

  • Under projektets gång lämnas olika delrapporter in till finansiären, om dessa avser ekonomisk och/eller vetenskaplig rapport skall de diarieföras.
  • Slutrapporten både ekonomisk och vetenskaplig skall diarieföras.
  • Protokoll eller anteckningar från styrgrupps- och referensgruppsmöten kopplade till forskningsprojektet behöver arkiveras. Lämna gärna in dessa löpande till registraturen (kopior kan behållas).

Kom ihåg att även officiell korrespondens med finansiärer och uppdragsgivare behöver diarieföras.