Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Om Dawit Isaak-biblioteket och förbjuden litteratur – seminarieserie Demokrati och akademisk frihet

Vad händer när ord förbjuds? Genom Dawit Isaak-bibliotekets samling av förbjudna böcker undersöks i detta seminarium hur yttrandefrihetens villkor förändras i en global och svensk kontext.

Tid: Ti 2025-12-09 kl 12.10 - 13.00

Plats: Zoom - no registration

Språk: Svenska

Medverkande: Jens Zingmark och Ulrika Ahlberg, bibliotekarier Dawit Isaak-biblioteket

Exportera till kalender

Ulrika Ahlberg och Jens Zingmark.
Ulrika Ahlberg och Jens Zingmark.

Gå in i Zoom

Dawit Isaak-biblioteket är ett bibliotek med böcker från hela världen som någon gång, någonstans och av någon anledning censurerats, förbjudits eller varit kontroversiella. Med utgångspunkt i samlingen utforskar bibliotekarierna Ulrika Ahlberg och Jens Zingmark yttrandefrihetens villkor och gränser i Sverige och världen. Dawit Isaak-biblioteket finns i Malmö och öppnade i september 2020.

Seminariet ingår i seminarieserien Demokrati och akademisk frihet och hålls via Zoom. Ingen anmälan behövs – anslut bara till Zoom vid utsatt tid! Detta seminarium är på svenska. Välkommen!

Om seminarieserien Demokrati och akademisk frihet

Grafik demokratiserien

Välkommen till seminarieserien om demokrati och akademisk frihet, ett samarbete mellan KTH:s fakultetsråd och KTH Biblioteket. Under 2025 belyser vi hur dessa grundläggande värden utmanas globalt.

Tidigare seminarier

Varför är detta viktigt?

Den akademiska friheten är en hörnsten i en fungerande demokrati. Universitetens uppgift är inte bara att förmedla kunskap, utan också att främja kritiskt tänkande, ifrågasätta etablerade sanningar och bidra till en öppen, faktabaserad offentlig debatt. När denna frihet hotas – av politisk styrning, kommersiella intressen eller självcensur – riskerar inte bara forskningen att förlora sin trovärdighet, utan också samhället i stort att bli mer sårbart för desinformation och extremism.
Vi ställer oss frågor såsom exempelvis:

  • Hur kan vi försvara den akademiska friheten i vår egen kontext?
  • Vilka tendenser ser vi i Europa och Sverige?
  • Vad är universitetens roll i att främja demokratiska värderingar?