Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Om produkten/tjänsten ”ADE för Apple-enheter”

Om att välja och lägga till tjänsten ”ADE för Apple-enheter” vid köp av Apple produkter.
Gäller ”Beställare” och funktionen ”ADE” , Apples tjänst ADE – Automated Device Enrollment (tidigare nämd som DEP) som innebär att produkter blir 'öronmärkt' med IT avdelningens managementlösning och kan gå direkt till användare vid inköp istället för att passera supporten/eventuella installationer samt blir sökbara vid eventuella förflyttningar och förluster.

Tjänsten läggs inte default på som tjänst för alla Apple varor vid beställning hos leverantör därav nedan beskrivning.

Flöde:
Olika leverantörer har olika sätt att arbeta med tjänsten ADE.
KTH, leverantörerna samt Umeå har tagit fram olika lösningar för att kunna beställa ADE tjänsten vid order tillfället.

Nedan beskriv hur det fungerar med olika leverantörer och vart kostnaden hamnar.
- Produktansvaret för ”ADE tjänsten” ligger på IT avdelningen.
- Respektive inköpsansvarig på skolorna som meddelar KTH E-handel vilka de utsedda beställare för IT är på respektive skola.
- KTH E-handel ansvarar för genomgång och visar hur WISUM fungerar till utsedda personer.

Generellt - I WISUM
ADE-tjänsten inte göras valbar som tillbehör på varje enskild Apple produkt av olika orsaker.
Därför måste detta hanteras manuellt i WISUM av beställaren i varje varukorg per leverantör och tillfälle.
Beställare får följa beskrivning nedan per leverantör.

OBS! WISUM kan inte dölja eventuella andras avropande myndigheters artikelnr som använder WISUM som beställningssystem.

  • En leverantör kan INTE registrera ADE för produkt inköp hos en annan leverantör.

  • Leverantören kan bara registrera ADE på produkter som är köpta hos den leverantören.

  • I WISUM har vi skapat en egen katalog där vi sammanställt produkterna se bilden på vart.
    E-handeln arbetar på att få till det så det kan väljas i produktkatalogen i samband med produkten men tills dess har vi löst det på detta sätt.

     
    Vart i WISUM ADE artiklar för leverantörerna är samlade i genvägar för KTH
    Vart i WISUM ADE artiklar för leverantörerna är samlade i genvägar för KTH

ADE, beställning i samband av anskaffning av ny Apple produkt.

Allmänt finns produkterna samlade under följande sökväg för att lägga till produkten vid avrop.
För närvarande finns ingen allmän ingång till produkterna utan man följer nedan beskrivning per leverantör.

-------------------------
Alternativa sökvägar per leverantör vid nybeställning
-------------------------
Dustin
OBS! Dustin har en produkt per myndighet så ni måste välja KTH:s produkt för att det ska fungera.
Välj artnr: APPLEDEP_KTH för direkt länken till produkten härifrån ska fungera måste man vara inloggad i WISUM www.wisum.its.umu.se/kth/W2ProductCatalog.aspx?prodId=10226954

(20 kr per DEP - Faktureras enligt per beställning och betalas av respektive skola. Om skolan inte vill ta kostnade får de kontakta IT för att få igen skolans kostnad för DEP)

------------------------
Foxway
Foxway jobbar på att få in DEP/ADE i sin pris/produktfil.
Tillsvidare så går det bra att skriva ADE i fritext för noll SEK på beställningen så fixar Foxway registreringen.
Noll kronor gäller i nuläget i avvaktan på lösning i prisfilen.
------------------------
Tele2
Välja Apple DEP via Tele2.
välj KTH:s DEP-ID-Artikelnr = Tillv. Artnr: 16086281 - benmämning "Apple DEP Konfigurering KTH"

Ange detta i sökrutan uppe till höger, sök och lägg den sen till varukorgen..

TELE2 hanterar DEP orderraden på sin sida via/med vårt kundnr. för att i nästa steg lägga på det i sin orderläggning till Apple.
OBS! Tele2 har olika artikelnummer för olika skolor

(Faktureras inte vid efterregistering för närvarande och om det ändras sker det till beställare per order och inte centralt via IT)
------------------------
Techstep
Teckstep har inte möjlighet att erbjuda tjänsten ADE varför vi rekomenderar att Apple produkter som måste registeras beställs av någon av de andra leverantörena.

EFTERREGISTERING
Det går att göra efterregistrering av ADE på de Apple produkterna som anskaffats tidigare.

OBS!
- En leverantör kan INTE registrera ADE (tidigare benämning DEP) för produkt inköp hos en annan leverantör.

- Leverantören kan bara registrera ADE (tidigare benämning DEP) på produkter som är köpta hos den leverantören.

Att tänka på vid en eventuell efterregistering är att en Fabriksåterställning av produkten måste ske för att kunna vara sökbar.
Nu har vi ordnat produktformulär i WISUM som sänds som beställning till respektive leverantör.
Alla är listade på en genvägssida, se bilden

Efterregisteringsformulär i WISUM
Efterregisteringsformulär i WISUM

(Efterregistering betalas av beställare per order och inte centralt via IT)

Vid kontakt vid felbeställningar eller vid eventuella felmeddelande från Apple ”Submission error” eller mail från leverantör om DEP produkten, kontakta leverantören

INSTALLAION
Se länk för mer info om installation av Apple ADE för Apple-enheter

Kontakt för frågor om tjänsten kontakta KTH IT-Support, it-support@kth.se
Kontakt för frågor om beställningsprocess kontakta KTH E-handel, kth-ehandel@kth.se