Till innehåll på sidan

Inköp och upphandling på VS

Om du ska köpa en vara eller tjänst, gör så här (i nummerordning)

1. Kontakta utsedd beställare på din avdelning som ska veta hur inköpet ska göras på korrekt sätt, genom ramavtal när sådana finns. Ansvarig chef/budgetansvarig ska alltid först godkänna köpet ekonomiskt.

OBS. För att beställa IT- och telefoniprodukter, se https://edge.sys.kth.se/ssc/

2. Om utsedd inköpare saknas på din avdelning, eller om ramavtal saknas, eller om du har andra frågor som rör upphandling, kontaktar du VS inköpsansvarig Magdalena Pers Färjemark, inkopsansvarig-vs@kth.se  ankn. 8869.

Var finns avtalsinformation?

Se avtalskatalogen eller Wisum.


WISUM är det e-handelssystem som KTH använder och även här samlar KTH produkter/tjänster från avtal.
Alla anställda kan logga in i WISUM med sitt KTH-id för att få en profil i systemet som läsare. Då kan man skapa varukorg och skicka till beställare som sedan slutför köpet.
Närmaste chef utser vilka personer som ska ha rollen som beställare och kontaktar VS inköpsansvarig via mejl som i sin tur beställer behörighet. Inköpsansvarig besvarar också rena handhavarfrågor i Wisum.

Om varan/tjänsten inte finns på avtal?

Om under direktupphandlingsgränsen (700000 exkl moms), kontaktar du VS inköpsansvarig Magdalena Pers Färjemark, ank. 8869, inkopsansvarig-vs@kth.se  för mer information. Direktupphandlingar från 100 000 ska alltid annonseras, kontakta inköpsansvarig.

Om över direktupphandlingsgränsen, måste detta anmälas till upphandlingsgruppen. Information går till avdelningscheferna på VS. Frågor om rutinen besvaras av VS inköpsansvarig.