ST:s styrelseledamot belönad med KTH:s rektors jämställdhets- och mångfaldspris

Publicerad 2022-12-19

Vi är glada och stolta över att Elisabeth Hammam Lie, som suttit i styrlsen för ST sedan flera år tillbaka, har tilldelats rektors jämställdhets- och mångfaldspris för anställda. Priset inrättades 1999 av tidigare rektor Anders Flodström 1999 i syfte att stärka jämställdhets- och mångfaldsarbetet inom KTH. Det delas årligen ut av rektor i samband med diplomeringshögtiden i december.

Foto: Elisabeth Hammam Lie, privat

Grattis Elisabeth Hammam Lie, facklig styrelseledamot i ST, bibliotekarie på KTHB, och nu också mottagare av Rektors jämställdhets- och mångfaldspris på KTH! Vilken fin avslutning på arbetslivet. Hur känns det? Hur gick tankarna när du fick veta?

– Jo, det är roligt, så klart! Motiveringen är kul och träffande läsning. Först tänkte jag, men är detta på riktigt? Jag kollade avsändaren (källkritiska glasögonen på), men beslutade att detta gäller nog.

– Jag har landat i att jag är glad över att båda min yrkesroll och fackliga dito uppmärksammas. Båda är viktiga. Inom den fackliga rollen har jag kunnat bidra mest inom JML och det finns en viktig poäng i att arbetsgivaren just därför har valt mig. För vi behöver båda facklig anslutning och fackliga förtroendevalda som är beredda ta uppdrag i samverkan. Utan det urholkas samverkansmodellen och vi kan tvingas över i ren MBL.

Elisabeth har suttit som ST:s representant i fakultetsrådet trots att hon inte är disputerad. Där har de diskuterat mycket om akademiskt medborgarskap, vilket också kräver engagemang. Inom arbetsgruppen JML inför CSG (Central samverkansgrupp) har hon jobbat mycket tvärfackligt och tillsammans med Equality Office har de lyft frågor inom alla aspekterna av JML.

Vad är du mest stolt över i ditt arbete för JML på KTH?

– Det ekonomiskt viktigaste har varit att få igenom årlig lönekartläggning. Rörelsen Lön hela dagen, bestående av fackliga (huvud-)organisationer med en rad medlemsorganisationer, kvinnoorganisationer inom de politiska partierna och civilsamhällets kvinnoorganisationer har kämpat i 10 år för att få till jämställda löner. Det fattas fortfarande lön mellan 16:13 -17:00; vilket medför ingen pension från 9 sep ut året; beräkningen baserad på Medlingsinstitutets siffror för löneskillnader mellan kvinnor och män, säger Elisabeth Hammam Lie.

– Ett utmärkt tillfälle att lära mer om JML: Forum Jämställdhet, som arrangeras varje år. Vad gäller jämställdhetsintegrering slog jag snabbt fast att här handlade det inte enbart om jämställd akademi, men ALL personal! Därtill har ST bland annat bidragit till skapandet av WOP, en grupp för kvinnliga doktorander, många med utländsk bakgrund. Vi har haft fysiska möten och webbinarier för medlemmarna på teman som kränkande särbehandling och HBTQI-frågor i synnerhet, samt utbildat styrelseledamöterna i frågan.

– Som bibliotekarie var jag med från tidig början i att leva upp till lagstadgade krav på stöd för studenter med funktionsvariationer.

Vad har varit svårast?

– Jag har hållit på några år, men det har varit glädjande att upptäcka att inom KTH som helhet rör vi oss i rätt riktning. Vi är många som vill åt samma håll. Det har tagit tid att höja organiseringen och medvetenheten. Nu gäller att inte tappa mark och flytta fram positionerna ytterligare!

Du har även varit en av våra starka röster i ST - kan du berätta lite om ditt fackliga arbete under åren? Vad har drivit dig? Finns det tillfällen när du tänkt att nej nu skiter jag i det här? Hur har då hittat tillbaka till energin?

– Min mor sade tidigt att jag bränner mitt ljus i båda ändarna. Jag går nog på glöd, irritation mot orättvisor och vilja. Jag har faktiskt aldrig tänkt att nu skiter jag i detta. Det är klart att jag inte är någon övermänniska; jag har tre barn, dessutom. Därför är det extra roligt att de glädjes över att jag fått detta pris. Inget kommer gratis. De vet det.

Några särskilda minnen och höjdpunkter du vill dela med dig av?

– Jag går ju strax i pension. Jag blev för första gången, som facklig representant i Fakultetsrådet bjuden på promotion i Konserthuset med efterföljande bankett. Det var dels roligt att se den ceremoniella sidan av vår verksamhet, som även T/A-personalen är en del av i sin helhet; dels roligt att träffa medlemmar från den administrativa sidan i Stadshuset och bli bemött på deras uppskattande sätt. Att vårt fackliga arbete betyder något för våra medlemmar! (Vi kan inte allt leverera enligt önskemål, men vi gör vad vi kan.) Detta med fakultetsrådet har varit väldigt intressant och vi behöver faktiskt fler fora där akademi OCH T/A-sidan kan föra dialog! Det är så vi tillsammans levererar vassare verksamhet!

Vilka tips vill du dela med dig av från ditt fackliga arbete genom åren, till oss som är kvar och till dem som kommer efter?

– ST är inte störst, men har bättre finansiella förutsättningar än Seko och Saco, då vi har egna medel att förfoga över. Det ger oss frihet att arrangera program.

– Keep up the good work! Var uthålliga! Ta hand om varandra och var och ens egenskaper, kompetenser och specialiteter. KTH i sig har lägst facklig anslutningsprocent inom universitets- och högskolevärlden (47 %), vilket är oroväckande för samverkansmodellen då arbetsgivaren behöver en numerärt trovärdig part.

– Sedan finns en varningsflagga jag vill peka ut: benämningen T/A-personal är närmast bortsuddad! Akta er inför risken att osynliggöras! Slutligen: ST organiserar vertikalt. Vi har medlemmar på alla nivåer, inklusive doktorander och chefer.

Text: Sofia Jonsson och Jon Lindhe

Innehållsansvarig:Sofia Jonsson