Amelie om KTH:s besök i San Francisco

Publicerad 2023-05-11

Skolchef Amelie Eriksson Karlström skriver om sin resa till USA och San Francisco tillsammans med en delegation från KTH.

Den här veckan är jag tillsammans med rektor och en stor delegation från KTH på en resa till San Francisco. Veckan började med evenemanget ”The Stockholm Model” på tema forskning, samarbete och innovation. Vi hade ordnat paneldiskussioner inom olika ämnesområden med framstående personer både från Sverige och USA. Mycket intressant och tänkvärt kom fram vid diskussionerna!

Själv modererade jag life science-panelen, där bland andra vår egen CBH-professor Emma Lundberg, som även har en affiliering vid Stanford University, deltog.

Tisdagskvällen avslutades med en träff med KTH-alumner som nu arbetar i ”the Bay area”. Det var roligt att höra om deras erfarenheter i Kalifornien och vad de har med sig från sin tid på KTH. Vi har ett späckat schema för att utnyttja tiden så väl som möjligt och veckan kommer att fortsätta med besök på UC Berkeley, Stanford University och UC Davis. Jag gissar att jag kommer att komma tillbaka till KTH nästa vecka inspirerad, men lite trött!

Amelie