Anmäl Livslångt lärande-kurser för hösten 2022

Foto: Unsplash
Publicerad 2021-10-20

KTH har i uppdrag att öka utbudet av fristående kurser, främst för yrkesverksamma. Nu är det dags att berätta vilka kurser vi kan erbjuda under sommaren och hösten 2022. Har du möjlighet att erbjuda kurser? Då vill vi gärna ha ditt förslag. Observera att om nya kurser behöver inrättas kan det göras först efter beslut om att kursen får ges.

Vad är en LLL-kurs?

LLL-kurser vänder sig till individer som söker kursen på antagning.se. Detta till skillnad från uppdragsutbildningar, där ett företag köper en kurs av KTH. Uppdragsutbildningar ingår visserligen också i LLL, men då köper företaget utbildning för en grupp av sina anställda och kursen är inte öppen för övriga studerande. Kurserna kan delvis samläsas med redan existerande programkurser. En LLL-kurs bör inte vara större än 4 hp och stor flexibilitet efterfrågas. Det är positivt om en LLL-kurs ger möjlighet att följa större delen av kursen på distans. Koordinator för LLL-kurserna på CBH-skolan är Per Berglund.

Hur ser ett typiskt upplägg ut?

En kurs kan vara x antal platser för fristående kursstudenter på en ordinarie kurs som redan är planerad. Ännu hellre kan kursen utgöras av en modul av en ordinarie kurs, där deltagandet gärna får vara helt eller delvis på distans. På så sätt blir det lättare för yrkesverksamma personer att delta på deltid. Lämplig storlek på en sådan modul är 1,5–4 hp. Kurser på antingen mycket grundläggande nivå eller kurser med kursinnehåll nära forskningsfronten är extra lämpliga.

Hur anmäler jag en kurs?

Vill du anmäla en kurs behöver du ange en kort beskrivning under nedanstående rubriker. Deadline för detta är 1/11 och du skickar din anmälan till Pelle Dalhammar , UA på CBH. Ange LLL i ämnesraden.

• Kursen namn:
  • Kursens omfattning: antal hp
  • Tänkt läsperiod: start- och slutdatum
  • Särskild behörighet: Vilka nödvändiga förkunskaper behöver man visa för att kunna tillgodogöra sig kursen?
  • Undervisningsform och studielokalisering: Till exempel på distans eller på angivet campus
  • Typ av examination:
  • Antal platser: max och min – ditt förslag
  • Huvudsaklig målgrupp: Det här är inte något som kommer att synas externt, men det utgör underlag för bedömning.

Vad händer sedan och hur ser den ekonomiska modellen ut?

När kursen är anmäld och beslutad behövs en kursplan och kursen behöver inrättas. Det kommer att finnas mer medel för en LLL-kurs än för motsvarande kurs på grundnivå eller avancerad nivå. LLL-gruppen håller på med en ekonomisk modell för hela CBH när det gäller detta.

Text: Åsa Karsberg