”Ersättningen var en positiv överraskning”

Olav Vahtras
Olav Vahtras ger LL-kursen Programmering i Python. Foto: Jon Lindhe, KTH.
Publicerad 2022-10-04

Olav Vahtras, professor i teoretisk kemi på CBH-skolan, ger en fristående kurs inom Livslångt lärande. Med över tusen sökande till kursen i våras är det den absolut populäraste LL-kursen på CBH. ”Python är ett vackert programmeringsspråk som det är lätt att komma igång med”, säger han.

Hur många gånger har du gett den här kursen?

– Nästa vår blir det andra gången som LL-kurs, men i våras samkörde jag den med programkursen. När jag nu kör den som fristående kurs behöver ju inte kopplingen vara så tydlig till kemi och fysik, så då kan jag lägga upp den lite annorlunda och hålla den mer allmän.

Varför vill du ge den här kursen som LL-kurs?

– När det var en ren programkurs på bioteknikprogrammet fick jag mejl från många andra studenter som inte hade kursen som obligatorisk men som ville gå kursen. Jag fick förfrågningar utanför KTH också, så då föreslog jag att vi skulle köra den som fristående kurs, så att vem som helst kunde söka.

Hur kommer det sig att din kurs är så populär?

– Python är ett bra nybörjarspråk, det är lätt att komma igång med och göra intressanta saker med. Det är ett vackert språk med lättläst kod. Men det används också till stora och avancerade projekt som till exempel data science och maskinlärning. Pyhton används dessutom allt mer i finansvärlden istället för Excel. Och det används för webbprogrammering, alltså för hemsidor.

Vilka är det som går kursen?

– Många av de som kom utifrån i våras var studenter från andra universitet. Men framöver tänker jag att jag kan anpassa kursen mer till yrkesverksamma och kanske köra mindre moduler och lägga föreläsningar och labbar på kvällstid.

Hur mycket jobb är det egentligen med en LL-kurs

– Jag har ju gett den här kursen både för doktorander och som programkurs, så jag tycker inte att det har inneburit så mycket extra tid när det gäller planeringen. Man behöver inte uppfinna hjulet på nytt utan kan använda delar av det man redan har i verktygslådan. Sen är det klart att jag kanske vill förnya eller byta ut någon del när jag kör den för externa, men det är väl annars mitt tips – att man ger en programkurs eller en del av en programkurs som LL-kurs. Antingen som helt fristående eller tillsammans med programstudenter.

Finns det några ekonomiska fördelar med att ge en LL-kurs?

– Det är lite olika modeller på olika skolor, men på CBH går ersättningen direkt till kursens examinator. Jag hade ingen aning om hur mycket pengar det skulle innebära innan jag höll kursen, det var en positiv överraskning. Den summa vi får för just den här kursen motsvarar ungefär den bonus man får när man har handlett en doktorand i fyra eller fem år. De pengarna går förstås tillbaka till verksamheten. Vi har inte våra löner helt täckta av KTH utan är beroende av externa finansiärer. Det här gör att vi kanske i slutänden får råd att finansiera en ny doktorand.

Text: Åsa Karsberg