Hon är CBH:s nya samordnare för Livslångt lärande

Peta Sjölander.
Foto: KTH
Publicerad 2020-12-09

CBH:s skolchef har utsett Peta Sjölander till samordnare med syfte att öka utbildningsutbudet inom Livslångt lärande på CBH skolan, med start den första november.

Vad är Livslångt lärande?

”Livslångt lärande (3L) kan definieras som strävan efter kunskap som motiveras av personlig och/eller professionell ambition. Mer specifikt ser vi ett växande behov av högkvalitativa kurser som yrkesverksamma kan dra nytta av men som också är tillräckligt flexibla för att passa i hektiska arbetsscheman.”

Vad blir din roll på CBH?

”Min roll just nu är att få ut 3L-informationen så att våra fakultetsmedlemmar kan överväga möjligheterna och veta att de kan få stöd med sina idéer. På längre sikt måste aktiviteter spåras och samordnas för att säkerställa att saker och ting går smidigt och blir hållbart. Jag ser också fram emot att vara en del av en grupp skolrepresentanter där vi kan utbyta idéer och erfarenheter med varandra såväl som med Anders Johansson som är rektorns rådgivare i 3L-frågor.”

Varför behövs denna roll?

”KTH har som ambition att 2023 ha ökat sitt antal 3L-kurser avsevärt och antalet yrkesstudenter som har tillgång till dem. Det finns många praktiska hinder att överkomma och nya administrativa rutiner som ska utformas för att kunna förverkliga en sådan ambition. Och för att vara effektiva måste vi samordna ansträngningarna så att ingen blir överbelastad.”

Varför blev du ombedd att göra det här?

”Jag tror att de frågade då jag tidigare har tagit mig an några ganska stora uppgifter, och den här kan potentiellt bli enorm. Med detta sagt skapar KTH:s lärare just nu innovativa lösningar för att möjliggöra distansutbildning för sina elever, och dessa åtgärder är just det som också fungerar för 3L. Dessutom har många av CBH:s fakultetsmedlemmar långvariga kontakter med industri och hälso- och sjukvård, så tidpunkten är perfekt för alla som vill engagera sig.”

Vad hoppas du kunna uppnå?

”Ett smidigt och värdefullt sätt på vilket CBH:s lärare kan utveckla sina kurser för att inkludera professionella studenter, och för de livslånga eleverna där ute för att få flexibel tillgång till KTHs spetskompetens.”

Peta Sjölander slutade nyligen som chef för MedTechLabs och kommer utöver sitt uppdrag som samordnare även att ta över som chef för Jonasson Center for Medical Imaging från januari 2021.