Information om Wallenbergstiftelserna 2018/2019

Publicerad 2018-02-13

Kort information om vad som gäller för Wallenbergstiftelserna 2018/2019.

All information finns nu uppdaterad på Research Offices webbsidor:

KAW Projektanslag 2018

KAW stöder projekt av hög vetenskaplig potential. Projekten ska i normalfallet vara av grundvetenskaplig karaktär och fokuserade till en sammanhållen vetenskaplig frågeställning. Bland forskningsprojekt av hög vetenskaplig potential prioriteras projekt inom nya forskningsområden, framförallt av gränsöverskridande karaktär där svenska forskare intar en internationell tätposition.

Deadline för KAW projektanslag är den 1 februari 2019.

I enlighet med KAW:s riktlinjer kommer KTH göra en egen prioritering och selektion av kandidaterna. Denna interna föransökan (pre-proposal) måste lämnas in till Research Office senast den 3 september 2018.

Nominering till Wallenberg Scholars 2018

Stiftelsen har beslutat att utlysa programmet Wallenberg Scholars under 2018. Programmet avser att stödja och stimulera några av de mest framgångsrika forskarna vid svenska universitet. Universiteten kan söka stöd för profilering genom att nominera enskilda forskare, som genom sin forskning och utvecklingspotential håller yppersta internationell klass samt förväntas bidra till att förstärka den aktuella profilen för forskningsområdet vid sitt universitet.

Deadline för nominering till Wallenberg Scholars är den 2 maj 2018.

Stiftelsen har beslutat att KTH får nominera sju forskare för 2018 (varav minst tre från det underrepresenterade könet). Nomineringsprocessen på KTH går till så att varje skolchef får nominera 2 forskare (en kvinna och en man) till Research Office senast den 8 mars 2018.

Matematikprogrammet 2018

Målet med matematikprogrammet är att Sverige ska återta en internationell tätposition genom att ge de bästa unga forskarna internationell erfarenhet och rekrytera såväl unga som mer erfarna matematiker till Sverige. Dessutom finns en stor efterfrågan på forskarutbildade matematiker från såväl akademien som näringslivet. Programmet består av flera delprogram:

•Program för utländska gästforskare

•Postdokprogram för rekrytering av utländska forskare till Sverige

•Postdokprogram för utresande forskare inom matematik med svensk doktorsexamen

Deadline för ansökan till matematikprogrammet är den 5 oktober 2018.

Wallenberg Academy Fellow 2019

Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse finansierar ett långsiktigt program för unga forskare, Wallenberg Academy Fellows. Programmet omfattar unga forskare inom medicin, naturvetenskap, teknik, humaniora och samhällsvetenskap.

Deadline för ansökan till nästa Wallenberg Academy Fellows är den 15 februari 2019.

I enlighet med KAW:s riktlinjer kommer KTH göra en egen prioritering och selektion av kandidaterna. Information om denna interna föransökan (pre-proposal) kommer att utannonseras under 2018.