”Känns självklart att träda in”

Kvinna i kavaj.
CBH-skolans nya tillförordnad skolchef Amelie Eriksson Karlström. Foto: Jon Lindhe, KTH
Publicerad 2023-01-12

Amelie Eriksson Karlström är sedan årsskiftet ny tillförordnad skolchef för CBH, då tidigare skolchef Mikael Lindström gått över till att bli prorektor för KTH. Här ger hon sin syn på sitt nya uppdrag.

Med en gedigen erfarenhet av olika ledningsbefattningar såsom skolchef, vice skolchef och Future Faculty-ansvarig känner sig Amelie Eriksson Karlström väl rustad för att ta sig an rollen som tf. skolchef för CBH.

Uppdraget sträcker sig över ett halvår som längst, till arbetet med att utse en ordinarie skolchef är klart.

– Det känns bra. Jag tyckte Micke var väldigt bra som skolchef och när nu denna situation uppstått känns det självklart att träda in. Det är kul att det är mycket som händer nu på KTH och det är roligt att vara med och påverka. Jag har jobbat nära Micke de senaste fem åren och känner verksamheten väl så jag tycker jag har bra förutsättningar att ta över.

Vad kommer det här att innebära för CBH:s medarbetare?

– Jag hoppas att de inte kommer att märka någon omedelbart stor skillnad. Jag tycker att mycket fungerar bra på CBH och vill gärna fortsätta i samma riktning som förut. Förändringarna kommer utifrån. Det är ny rektor, omorganisation av verksamhetsstödet och tuffa ekonomiska tider. Det hoppas jag att vi ska kunna jobba med på ett bra sätt.

Hur skiljer det här sig från att vara vice skolchef?

– Som vice skolchef har jag haft ansvar för vissa specifika frågor. Nu får jag en bredare överblick av allt som händer på skolan. Jag kanske inte kan fördjupa mig i varje enskild fråga men jag kan ha bättre överblick och se helheten. Efter att ha varit vice skolchef tycker jag att jag känner skolans verksamhet och personal väl, vilket underlättar otroligt mycket. Jag har även fyra års erfarenhet som skolchef för den tidigare BIO-skolan.

Vad tar du med dig från det?

– Att alla delar och alla personalkategorier på skolan är viktiga och att det är viktigt att man förankrar och tar in synpunkter från de olika delarna. Som vice skolchef var mitt fokusområde fakultetsutveckling med forskar- och lärartjänster, nu är ansvaret bredare och omfattar hela verksamheten.

Var kommer du att sitta?

– Jag kommer att sitta vissa dagar på Teknikringen, där Micke satt förut, nära de olika stödfunktionerna, samt några dagar på AlbaNova där jag har min forskargrupp. Jag kommer att fortsätta med min forskning och räknar med att vara på möten på de andra campusen, bland annat på SciLifeLab, där jag jobbar som integrationsdirektör. Jag är en länk mellan SciLifeLabs ledning och universitetets ledning och det uppdraget kommer jag att fortsätta med.

Vad vill du åstadkomma, finns det något som är extra angeläget att ta tag i?

– Utmaningen är väl framför allt ekonomin och hur vi med våra begränsade resurser ska kunna fortsätta att vara konkurrenskraftiga. Lokaler är en stor och viktig fråga, där problemen ser lite olika ut på våra olika campus.

– Vi ska fortsätta att jobba för bra förutsättningar för både forskning och utbildning på skolan. Och försöka jobba för en bra lösning för verksamhetsstödet. Efter omorganisationen tror jag att vi skolchefer har en jätteviktig roll i att vara med i processen så att det blir bra.

Hur ser du på CBH-skolan framåt?

– Jag tycker att en av våra styrkor är att vi har mycket bra och engagerad personal. Det gäller att fortsätta jobba för bra villkor så att de vill stanna kvar och jobba hos oss.

– Människor är det viktiga på alla skolor. Det ska vara bra ekonomiska villkor för forskare, bra villkor när det gäller arbetsbörda och hjälpmedel till lärare, ett gott stöd och ett bra arbetsklimat. Jag tycker att CBH är en bra skola med god stämning, det handlar om att vidareutveckla det som är bra.

Text: Sabina Fabrizi