KTH:s nye rektor besökte Campus Flemingsberg

KTH:s nye rektor Anders Söderholm och Anders Cajander under ett studiebesök på Campus Flemingsberg.
KTH:s nye rektor Anders Söderholm samtalar med Anders Cajander, chef för avdelningen Hälsoinformation och logistik, under ett studiebesök på Makerspace på Campus Flemingsberg. Foto: Åsa Karsberg.
Publicerad 2023-01-11

Måndagen den 9 januari besökte KTH:s nye rektor Anders Söderholm KTH i Flemingsberg.

– Jag besöker alla campus. Det är jätteviktigt, all verksamhet är viktig oavsett var den bedrivs och det är ett sätt att se verksamheten i sitt sammanhang, säger Anders Söderholm.

Sedan han tillträdde i december har Anders Söderholm gjort studiebesök på var och en av KTH:s skolor och han ska framöver även besöka alla universitetets institutioner. Besöket i Flemingsberg var del av en runda på alla externa campus.

Tog del av exempel från forskning och utbildning

Under en halvdag fick rektor hälsa på medarbetare vid institutionen för medicinteknik och hälsosystem och ta del av exempel från forskning och utbildning i Makerspace, Integration lab, institutionens laboratorier och inom basårsundervisningen. Anders Söderholm deltog även i strategiska samtal med skolans och institutionens ledning.

– Jag har fått ett mycket gott intryck. Det är mycket engagerade medarbetare och studenter, det ser man. Det är viktigt att integrera hela KTH:s verksamhet. De externa campusen ligger där de ligger av en anledning och det är intressant att få lära sig historien bakom, säger Anders Söderholm.

Text: Sabina Fabrizi