Lyckad inspirationsdag för Flemingsbergs studenter

Sebastiaan Meijer och Lars Ershammar
Vice skolchef Sebastiaan Meijer och Lars Ershammar från Google. Foto: Linus Remahl och Ibrahim Orhan, KTH
Publicerad 2022-09-06

Hur får man studenterna i Flemingsberg att känna att de är en del av KTH? Jo, genom att skapa en informativ och oförglömlig start på studietiden med ett genomtänkt program under de nyantagnas första två veckor, som kulminerar i en inspirationsdag.

– Inspirationsdagen har verkligen börjat finna sin form, menar Anders Cajander, universitetsadjunkt och avdelningschef som undervisar i flera kurser på campus Flemingsberg.

Han har, tillsammans med programansvariga, varit med och planerat dagen som ägde rum den 29 augusti och deltog förstås på plats. Evenemanget inleddes med tal av professor och vice skolchef Sebastiaan Meijer och Mats Nilsson, grundutbildningsansvarig på CBH-skolan. Närmare 300 nyantagna studenter var närvarande.

– De fick bland annat en historisk översikt om tillkomsten av KTH och information om utlandsstudier. De fick också höra om akademisk och pedagogisk excellens, om skolans ändamålsenliga lokaler och om vår industriella förankring, säger Anders Cajander.

Studenter med kårfanan
Foto: Ibrahim Orhan, KTH

Studenterna fick reflektera över sin motprestation och lära sig mer om studieteknik. Sedan fick de olika studentorganisationerna presentera sig, följt av en gemensam promenad – med kårfanan i spetsen – till Fleminghallen. Där sattes förmiddagens motto, ”Att studera vid ett universitet kan liknas vid att klara av att hålla flera bollar i luften”, på prov när studenterna fick lära sig att jonglera med hjälp av en professionell jonglör. ”Ett minne för livet” tyckte flera av de medverkande.

Under eftermiddagen delades studenterna in programvis, med skräddarsydda aktiviteter. De nyantagna fick bland annat träffa tidigare studenter som berättade om sin resa från studier till jobb och om hur deras utbildning svarar upp mot de utmaningar de mött i arbetslivet. I år anslöt alumner från bland annat Google, Spotify, Ericsson och Fortum.

– Det sägs att motivation bygger på dels en tilltro till att det man gör leder till något, dels att man ska kunna klara av det man gör. Det är två frågor som vi som står bakom inspirationsdagen vill tro att studenterna ska kunna svara ja på efter inspirationsdagen, säger Anders Cajander.

Text: Åsa Karsberg