Mikael om året som gått

Publicerad 2020-12-17

Skolchef Mikael Lindström skriver om det gångna året med dess utmaningar och framsteg. Han passar också på att tacka alla kollegor på CBH för deras fantastiska arbete.

Under året som gått har vår kommunikationsavdelning publicerat 31 CBH-nytt. Stort tack till er! Ni läser nu sista CBH-nytt för i år, året som blev väldigt annorlunda.

Redan i CBH-nytt #3 den 11 februari skriver vi: ”Ni är säkert informerade om situationen med ett nytt coronavirus med ursprung i provinsen Hubei i centrala Kina, som ännu inte är under tillfredsställande kontroll. Erfarenheten i Kina visar att tidiga åtgärder som förhindrar spridningen av viruset är viktiga.”

I CBH-nytt #6 den 19 mars skriver vi:” Allt eftersom denna, aldrig tidigare skådade, situation utvecklas vidare, kommer vi att fortsätta konfronteras med utmaningar när det gäller logistik, motivation och osäkerhet. Det kommer därför att bli särskilt viktigt att upprätthålla regelbunden kontakt med våra anställda trots att vi inte är fysiskt närvarande på KTH.”

Vi har nu mer av facit och vi tänker på alla er som har mist nära och kära under pandemin. I och med en rekordsnabb utveckling av ett vaccin, mycket beroende på modern bioteknik och tekniken som också prisade med Nobelpriset i år, hoppas vi nu att under nästa år kunna se slutet på denna pandemi.

Ta gärna och titta igenom våra 31 nummer av CBH-nytt under 2020 för att se allt vi har åstadkommit trots pandemin. Det är heroiska insatser inom både utbildning och forskning. Vi uppskattar alla medarbetares engagemang att ge studenterna en så bra utbildning som möjligt, på alla nivåer; från grundläggande till förberedande forskarutbildning. Stort tack för det!

Trots pandemin fortsätter verksamheten och nästa år kommer att inledas med att vi bryter ned CBH:s uppdrag inför 2021 i den av rektor beslutade verksamhetsplanen för 2021. Detta kommer att diskuteras med våra ledningsfunktioner under januari.

Till sist vill jag önska alla medarbetar en lugn och skön julledighet pandemin till trots. Ett stort och hjärtligt tack för ett mycket bra samarbete och alla extra ordinära insatser under året!

Mikael