Mikael om CBH-skolans jämställdhetsarbete

Publicerad 2020-12-03

Nu har CBH:s arbetsmiljö/JML-grupp varit igång i över ett år. Gruppen fungerar som stöd till skolans jämställdhet, mångfald och likabehandlings-ansvarige (skolchef) i arbetet för en jämställd CBH-skola. Jag tänkte skriva om några av de aktiviteter som vi har genomfört men också vad som planeras för CBH under nästa år.

I området inkluderande studiemiljö för studenter med funktionsnedsättning har vi flera aktiviteter på gång:

• Fysisk rond med FUNKA-glasögon tillsammans med en tillgänglighetskonsult
  • En workshop för medlemmarna i projektgruppen och andra på skolan angående tillgänglighet
  • Tydliggöra för studenter och andra var man vänder sig och hur man tar kontakt
  • En anpassad laborationsbänk har beställts

Vi har under hösten genomfört en workshop med CBH:s ledningsgrupp och samverkansgrupp. Workshopen, med titeln Rehabilitering - välkommen tillbaka, arrangerades av partsrådet.

Under april och maj nästa år kommer vi att genomföra en JML-utbildning i inkluderande ledarskap för chefer och verksamhetsstöd.

• Syftet med utbildningen är att cheferna utifrån sin roll och sitt ansvar tillägnar sig mångfalds- och genuskunskap och får konkreta ledarverktyg för stöd i sitt ledarskap och därmed kan bidra till att medarbetare kan arbeta i verksamheten på lika villkor för såväl egen karriärutveckling som för kompetensförsörjning av verksamheten och verksamhetsutveckling.
  • Målet är att alla chefer stärks i sin ledarroll och med stöd av nya kunskaper, insikter och verktyg kan utöva ett inkluderande ledarskap – för att alla medarbetare ska kunna arbetar på lika villkor och för att leda arbetet för en inkluderande kultur och arbetsmiljö med sina medarbetare.

Vidare ska vi genomföra en utbildning för verksamhetsstödet under mars och april 2021. Utbildningen för verksamhetsstödet inleds med tre halvdagar för hela gruppen med interaktiva, upplevelsebaserade föreläsningar och övningar där vi får exempel på hur olika normer påverkar oss och våra arbetsplatser.

Mikael