Mikael om fortsatt hemarbete

Publicerad 2021-02-04

Skolchef Mikael Lindström skriver om förra veckans rektorsbeslut om att fortsatt hemarbete rekommenderas till och med den 31 mars.

I går hade samordningsgruppen som består av rektor, prorektor, universitetsdirektör, vice rektor utbildning och skolchefer möte. Gruppen är bildad för att utgöra stöd för verksamheten under pandemin. Punkter som togs upp var rektorsbeslut till och med 31 mars, omställning av utbildningen för vårterminen och planering av höstterminen, samt anmälan om fysisk närvaro till Arbetsgivarverket.

En kort summering är att chefer och medarbetare ska i samråd se till att endast de som måste vara på plats för att verksamheten ska fungera arbetar på campus. Övriga ska arbeta hemifrån. Detta gäller till och med 31 mars 2021. I övrigt bedrivs verksamheten enligt tidigare planering och beslut. KTH bedriver till viss del verksamhet på plats under vårterminen 2021 och det innebär att fysisk närvaro i många fall krävs. Verksamheten ska planeras så att fysisk närkontakt och trängsel undviks. Samordning ska ske kring gemensamma lokaler och allmänna utrymmen där flera enheters/motsvarande medarbetare vistas samtidigt.

Planering inför höstterminen kommer att påbörjas i närtid och planeringsförutsättningarna är att kunna återgå till campusundervisning med frihet att välja undervisningsmetod, och integrera de lärdomar det senaste året har gett oss.

Regeringen har gett i uppdrag till alla statliga myndigheter att redovisa fysisk närvaro på arbetsplats och en första sammanställning visar att cirka 80 procent av KTH:s personal arbetar på distans, vilket är jämförbart med andra universitet i Sverige. CBH-skolan har en högre fysisk närvaro då vi har mer laborativ verksamhet. Vi kan se att detta har fungerat väl med hänsyn till smittspridning då det inte finns några tecken på ökad smitta hos CBH:s personal. Restriktionerna tycks fungera väl och vi fortsätter enligt de riktlinjer varje prefekter och administrativ chef har utarbetat för respektive medarbetare.

Micke