Mikael om friskvård och ministerbesök

Publicerad 2020-05-20

Skolchef Mikael Lindström skriver om friskvårdssatsningen KTH Active Together, ministerbesök på CBH-skolan och det senaste mötet med KTH:s samordningsgrupp angående covid-19.

Kära kollegor!

Jag hoppas att det är många som nu är igång med KTH Active Together. Det är en rolig
aktivitet där vi peppar varandra att röra på oss mer. Alla kan vara med – på lika villkor, oavsett motionsnivå. Förlängd anmälningstid tom 20 maj! Jag deltar i laget Happy Feet och vi ligger just nu på plats 47. Vi har konkurrens av laget Happier Feet.

I torsdags förra veckan besökte ministern för högre utbildning Matilda Ernkrans och socialministern Lena Hallengren CBH-skolan på Albanova. Under besöket berättade forskarna Sophia Hober och Niclas Roxhed om sina respektive gruppers olika forskning rörande coronatester. Sophia Hober arbetar med antikroppstester i stor skala för att se vilka som haft covid-19 och Niclas Roxhed testar stockholmare via hemmatester för att se om de har eller har haft covid-19. Syftet med besöket var att ministrarna skulle få möjlighet att lära sig mer om två av de större projekten med forskning kring covid-19. Vår rektor var också med vid besöket och sa att det är intressant att följa utvecklingen av testmetoderna och förutsägelserna om procentandel av vissa grupper som visar antikroppar mot virussjukdomen.

Under förra veckan samlades KTH:s samordningsgrupp angående covid-19, den utvidgade krisgruppen, som i krisens början hade frekventa möten. Det var flera saker som diskuterades och mycket kring utbildningen i höst. Som vi vet kommer omtentaperioden ske på distans i augusti. Vi avvaktar fortsatt Folkhälsomyndighetens rekommendationer när det gäller gymnasial och eftergymnasial utbildning med start HT2020, som är sagt ska komma i slutet på maj eller senast i början på juni.

Med hopp en fin Kristi himmelsfärdshelg

Mikael

Innehållsansvarig:Jon Lindhe