Mikael om livslångt lärande vid CBH

Publicerad 2021-02-25

Skolchef Mikael Lindström skriver om arbetet med livslångt lärande på CBH-skolan.

Med livslångt lärande avses på KTH dels anslagsfinansierad vidareutbildning, dels uppdragsutbildning. Av KTH:s utbildningsvolym ska 20 procent vara inom det livslånga lärandet från och med år 2023. Utbildningsutbudet inom det livslånga lärandet ska inriktas mot framtidens lärmiljöer och utbildningsmodeller och ska i hög utsträckning kunna erbjudas digitalt.

Varje skola har utsett en funktion med ansvar för livslångt lärande. CBH skolan har utsett Peta Sjölander. Vid nästa strategiska råd, den 18 mars, har vi bjudit in Peta för att inleda arbetet med en CBH-strategi. Punkter vi kommer att diskutera:

1. Vilka är CBH:s nuvarande ”kunder”? Var har vi luckor/möjligheter?
  2. Hur säkerställer vi en god dialog med våra ”kunder” och att den utbildning vi levererar har önskad effekt?
  3. Vad ser vi som framgångsfaktorer för och utmaningar för att uppnå KTH: s ambition för livslångt lärande (dvs. 20% av utbildningsverksamheten 2023)?
  4. Finns det tillräckliga incitament för CBH-lärare att engagera sig i uppdragsutbildning eller öka deras deltagande?
  5. Vilka är förutsättningarna för att i dag beställa utbildning (inkl. i den nuvarande corona-situationen)? Och vilka interna resurser kommer vi att behöva?

Ni får gärna höra av er till Peta, Strategiska rådet eller mig med synpunkter och förslag.

Kontakt:

Mikael