Mikael om RAE: ”CBH-skolans forskning är i världsklass”

Publicerad 2021-09-02

Skolchef Mikael Lindström skriver om den första återkopplingen från RAE-panelerna, mottagningen av nya studenter och CBH-skolans strategi för hösten.

Nu är mottagningsveckorna för våra nya studenter avslutade. Många såväl studenter som medarbetare är djupt engagerade i välkomnandet av de nya studenterna och gör en fantastisk insats. Det är roligt att se entusiasmen under dessa veckor och vi hoppas nu att de nya studenterna är inspirerade att ta sig an studierna trots att fortsatta corona-restriktionerna gör det svårt att ha vissa moment på plats.

De två senaste veckorna har också varit intensiva i uppstarten inför höstens arbete. Vi har genomfört ett internat med Universitetsstyrelsen, US, med temat ”Utmaningar inom forskningen” och en strategidag med CBH:s ledningsgrupp med fokus på utmaningar för CBH-skolan de närmaste åren. Vi är mycket framgångsrika och det gäller speciell i att attrahera externa forskningsanslag där vi bara i år ser en ökning med 5-10 procent. Vår externa finansiärer ha ofta som krav att en viss samfinansiering ska komma från oss med våra basmedel, vilket gör det till en utmaning att fortsätta växa med externa anslag. Vi kommer inte att tacka nej till externa anslag men vi kommer att behöva titta över hur vi fördelar de gemensamma KTH-kostnaderna på projekten. I många fall tar finansiärerna direkta kostnader men inte indirekta kostnader i form av vår ”overhead”-modell.

Vi diskuterade också nya fakultetstjänster på CBH och i år kommer vi att hålla igen med nya tjänster då vi har många pågående rekryteringar. Bakgrunden är att vi har som ambition att behålla storleken på vår fakultet och våra basmedel är begränsade.

RAE-veckan är avslutat och vi har fått en snabb återkoppling från ordförande från de olika panelerna och mycket kort kan vi säga att CBH-skolans forskning är i världsklass! När rapporterna är klara kommer vi på skolan arbete vidare med de olika rekommendationerna som ges. Vi kommer att presentera innehållet i rapporterna på våra personalmöten i november.

Micke