Mikael om rekryteringsprocessen för nästa rektor och prorektor

Publicerad 2021-10-28

Skolchef Mikael Lindström skriver om hur det går med arbetet att hitta KTH:s nästa rektor.

Vår nuvarande rektors mandatperiod går ut den 30 november 2022 och vår prorektors mandatperiod går ut den 31 december 2022. Universitetsstyrelsen har inlett arbetet med att ta fram ett förslag för en ny rektor och prorektor. Vid ett sammanträde den 9 juni 2021 utsågs en nomineringskommitté för arbetet, bestående av medlemmarna:

• Pia Sandvik, universitetsstyrelsens ordförande, ordförande i nomineringskommittén
  • Christian Levin, ledamot med anställning hos annan arbetsgivare än KTH (s.k. företrädare för allmänna intressen)
  • Tina Karrbom Gustavsson, utsedd av fakultetsrådet
  • Svante Linusson, utsedd av fakultetsrådet
  • Ävelin Pantigoso Velasquez, utsedd av Tekniska Högskolans studentkår
  • Simon Edström, utsedd av Tekniska Högskolans studentkår
  • Olav Vahtras, utsedd av Arbetstagarorganisationerna
  • Annica Fröberg, utsedd av Universitetsdirektören

KTH:s rektor ska anställas genom beslut av regeringen för högst sex år efter förslag av universitetsstyrelsen för KTH. Anställningen får förnyas, dock högst två gånger om vardera högst tre år.

Nästa steg i rekryteringsprocessen av ny rektor är nu att tjänsten är utannonserad. Den som är anställd eller studerar vid KTH bjuds även in till att nominera kandidater. Nedan har vi samlat informationen så att ni har den lättillgängligt under hela nomineringsperioden 18/10-17/11.

Länk till nomineringssidan:

Länk till den publicerade annonsen:

Rektor KTH (varbi.com)

President of KTH (varbi.com)

Mikael