Mikael om scenarier för KTH:s utbildningsverksamhet

Publicerad 2021-05-20

Skolchef Mikael Lindström skriver om den scenariobeskrivning för utbildningsverksamheten HT21 som grundutbildningsutskottet jobbat fram.

Jag vill tacka alla på CBH och speciellt våra lärare som jag vet har gjort heroiska insatser under pandemin för att se till att våra studenter när lärandemålen. Jag vet att det finns en trötthet i organisation men håll ut sista veckorna av vårterminen 21 så kommer det en sommarvila.

Vi vet alla att Coronavirusets spridning har varit nyckfull under året som vi har levt med pandemin, så i dagsläget är det svårt att förutsäga hur höstterminen kommer att se ut. Grundutbildningsutskottet (vicerektor för utbildning (ordförande), GA från alla skolor (ersättare för respektive GA är vice GA eller skolans UA), två studentrepresentanter) vid KTH har arbetat fram en scenariobeskrivning som är ett försök att ge så mycket underlag som nuläget tillåter för planering och förutsägbarhet, både på kort och lång sikt.

Scenariobeskrivningen konkretiserar hur utbildningen kan bedrivas vid tre olika påverkansnivåer: låg, medel eller hög. Därutöver har rektor möjlighet att helt stänga campus för undervisning och examination om situationen så kräver. Rektor har ännu inte fattat beslut om vilket scenario som gäller för inledningen av höstterminen 2021, men vi uppmanas att koncentrera oss på scenario ett som innebär låg smittspridning och ett öppet Campus. Med den övergripande inriktningen att undervisning och examination där studenters lärande och möjlighet att nå kursers lärandemål som gynnas, eller kan genomföras lika väl, av att genomföras i den digitala miljön, fortsätter att genomföras digitalt. Resterande undervisning och examination genomförs på campus.

Mer information finns på:

Mikael