Mikael om sommarpuben och KTH Baltic Tech Initiative

Publicerad 2022-06-17

Skolchef Mikael Lindström skriver om CBH-skolans efterlängtade sommarpub och forskningsinitiativet KTH Baltic Tech Initiative.

Äntligen! Igår kunde vi samla CBH-skolan för att umgås för första gången sedan vår sommaravslutning 2019. Tack till var och en av er för att ni deltog och generöst delade med er av ert goda humör. Det känns som det finns ett uppdämt behov att umgås efter pandemiåren och vi är mycket glada över att kunna välkomna också de som är nya på vår CBH-skola.Vi vill uttrycka vår uppskattning till alla er som hjälpt oss att göra denna sommarpub till en succé: Marie Larson, Sabina Fabrizi, Kicki Holmberg och Viktoria Bylund! Kvällen bjöd också på en överraskning: Samba de Souza. En Stockholmsbaserad slagverksgrupp som spelar samba och där vi fick se vår HR-ansvarige Lena Birgersdotter som en av medlemmarna. Det gav fantastisk energi till vår sommarpub!

I torsdags förra veckan besökte Antonius Van Maris, Gunaratna Kuttuva Rajarao och jag Utö. Vi var där för att delta i ett seminarium kring ett samarbetsprojekt med länderna kring Östersjön för att förbättra vattenkvalitén i vårt gemensamma innanhav. Vi fick också besöka de våtmarker som Utöborna har anlagt för att skapa möjlighet för gädda och abborre att leka och på så sätt öka antalet rovfiskar i vår närmiljö (Läs mer: initiativuto.se ). Dessa rovfiskar äter sedan småfisken så att växtätarna kan öka i antal och därmed kan ta hand om överproduktionen av alger i Östersjön. Ett projekt där vi på KTH deltar med mätningar och idéer kring hur exempelvis fosfor kan utvinnas ur sedimenten. Ta gärna chansen att besöka Utö i sommar och se alla de initiativ som finns för att förbättra havsmiljön.I höst kommer vi fortsätta vårt initiativ Baltic Tech  med förhoppning att vi ska kunna finansiering mer forskning kring Östersjöfrågorna.

Mikael