Mikael om utbildning på campus i höst

Publicerad 2020-06-05

CBH:s skolchef Mikael Lindström skriver om rektors beslut att KTH öppnar för campusförlagd utbildning höstterminen 2020.

Kära medarbetare!

På torsdagen kom rektors beslut om att KTHöppnar för campusförlagd utbildning höstterminen 2020 och ger successivt tillträde för studenter i KTH:s lokaler från och med lördag den 1 augusti 2020. Beslutet gäller till och med den 15januari 2021 och ändringar kan behöva göras till följd av regeringens och andra myndigheters besked och rekommendationer.

Undervisning får bedrivas på alla KTH-campus i enlighet med regeringens besked och Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Utbildningsmoment som tidigare genomförts i form av stora föreläsningar ska från höstterminen 2020 genomföras i alternativa former. CBH-skolan arbetar just nu med att identifiera dessa kurser som vi har och återkommer med mer detaljer. Arbetet leds av vår GA Mats Nilsson.

Från och med höstterminens start den 24 augusti 2020 ska examination i första hand ske med andra examinationsformer än salstentamen. Salstentamen kan dock genomföras om det är motiverat av pedagogiska skäl och Zoom-övervakad skriftlig examination fasas ut under höstterminen.

Disputationer kan från och med höstterminen ske på campus. Möjligheterna att medverka i disputation på distans kvarstår.

När KTHöppnar för campusförlagd utbildning höstterminen 2020 kommer vissa delar i mottagningen av nya studenter att genomföras digitalt istället för genom informationspass i stor sal. Andra delar i mottagningen äger rum på campus. CBH-skolan kommer att utarbeta detaljerna kring detta inom de närmaste veckorna.

Rektor kommer att fatta beslut om riktlinjer för återgång till arbetsplatsen på campus för KTH:s personal inom de närmaste veckorna.

Mikael

Innehållsansvarig:Jon Lindhe