Mikael om utbildning till hösten

Publicerad 2021-06-03

Skolchef Mikael Lindström skriver om att studenterna kommer tillbaka till campus i höst och om CBH-skolans lokalkostnader.

Många är vi som längtar att möta studenterna på andra sätt än via zoom. I och med  om hur KTH:s utbildning ska bedrivas i höst kan våra studenter äntligen komma tillbaka till ett helt öppet campus från och med den 29 augusti. Omtentaperioden i augusti genomförs på distans och mottagningen av nya studenter hålls delvis på campus och delvis digitalt. KTH kommer givetvis även fortsatt att corona-anpassas och vi undviker trängsel och stora folksamlingar till dess att myndigheterna hävt sina restriktioner ytterligare.

I tisdags hade vi årets första skoldialog med Rektor. Dialogen fokuserar på CBH-skolans utmaningar och framgångsfaktorer, strategiska frågor, ekonomi, hållbar utveckling, jämställdhet och samverkan. Som ni vet är CBH-skolan fortsatt mycket framgångsrik i både utbildning och forskning inom hälsa, miljö, material och energi. Vi gör ett bra arbete när det gäller dimensionering av skolans personal men vi har tyvärr liten möjlighet att påverka våra lokalkostnader, som efter lönekostnaden är den högsta kostnaden. Vi tog upp de höga och ökande lokalhyrorna på CBH-skolan med rektor. Detta gäller främst lokalerna i Flemingsberg och där är nu enmansutredningen om våra campus klar. Vi på CBH-skolan kommer att få möjlighet att lämna ett remissvar till rektor och vi återkommer så snart uppdraget kommer till skolan.

Mikael