Mikael om vårterminens undervisning

Publicerad 2020-10-22

Skolchef Mikael Lindström skriver om den rådande smittspridningen i Stockholm, ett kommande rektorsbeslut om undervisningen till våren samt ett glädjande besked från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse (KAW).

Som ni vet ökar tyvärr smittspridningen i Stockholmsregionen sedan några veckor tillbaka och pandemin påverkar oss alla på olika sätt. Jag är säker på att ni alla gör så gott ni kan, men jag vill ändå påminna om att respektera gällande rekommendationer. Undvik trängsel, håll avstånd, tvätta händerna och stanna hemma om du är sjuk. Rektor har skickat samma uppmaning till våra studenter. För att kunna hålla delar av undervisningen, laborationer med mera i gång på plats på campus måste vi hjälpas åt. Vi vill alla ha ett levande campus så vi hjälps åt för att minimera smittspridningen. Det är det bästa vi kan göra just nu.

Rektor kommer under början av nästa vecka fatta ett beslut om att även vårterminens kurser kommer att genomföras digitalt kombinerat med schemalagda träffar på campus. I så stor utsträckning som möjligt ska alla studenter fysiskt möta lärare och andra studenter i kurserna. Den del av undervisningen som är campusförlagd ska främst bestå av praktiska moment såsom laborationer, handledd undervisning eller undervisning med tydligt behov av interaktion mellan student och lärare eller studenter emellan.

Under en förmiddag förra veckan inspirerades vår ledningsgrupp och SSG av den senaste forskningen inom rehabilitering av utbränd personal. Vi fick ta del av goda exempel från andra organisationer och diskuterade hur vi på CBH kan arbeta effektivt genom hela rehabiliteringsprocessen. Vi gjorde detta partsgemensamt, fack och arbetsgivare, för att vi båda tycker det är mycket viktigt. Vi vill bli bättre på att ta emot medarbetare som varit sjukskrivna på grund av stressrelaterade problem och välkomna dem tillbaka.

I vecka kom den glädjande nyheten att Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse (KAW) gör en ny nationell satsning på datadriven life science med 3,1 miljarder kronor under tolv år. Målet för programmet är att bygga en bred kompetens över hela landet, för att säkerställa det framtida behovet av forskare inom datadriven life science både inom akademien och industrin. Totalt planeras rekrytering av 39 internationella toppforskare, en forskarskola för 260 doktorander/industridoktorander samt 210 postdoktortjänster. Som en del av denna satsning kommer en ny tjänsteform, industripostdoktorer, att inrättas som ger 45 nydisputerade forskare möjlighet att kombinera forskning inom akademi och näringsliv.

Mikael