Mikael: Varmt välkomna tillbaka!

Publicerad 2020-08-14

Skolchef Mikael Lindström hälsar alla medarbetare varmt välkomna tillbaka efter sommaren och berättar om höstens arbete vid CBH-skolan.

Mikael Lindström.
Mikael Lindström. Foto: Jann Lipka

Jag vill hälsa alla varmt välkomna tillbaka även om det blir en annorlunda start på höstterminen under rådande pandemin. Höstens återgång till arbetet kommer också att vara annorlunda då vi fortsätter med en blandning av distansarbete och att vara på plats, vilket sker i samråd med närmaste chef. Jag hoppas i alla fall att ni har haft en fin ledighet och har fått koppla av från vårens utmaningar. För egen del har det blivit hemma-semester med en hel del tennis, bokläsande och båtåkande i vår vackra skärgård.

Uppstarten har varit intensiv med upprop för ettorna i alla våra program. För att minska risken för smittspridning delades årskurserna in i mindre grupper så att studenterna kunde hålla avstånd i föreläsningssalarna. Det var extra roligt att träffa dem i år och se att ett universitet också behöver studenter på plats för att bli på riktigt. Vi har prioriterat fysisk närvaro för våra nybörjare och vidtagit åtgärder för att minska smittspridningen och nu hoppas vi alla att vi kan fortsätta ha studenter på plats under hösten. Allt beror på hur smittspridningen utvecklas i samhället och vi följer hela tiden Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Många, såväl studenter som medarbetare, är djupt engagerade i välkomnandet av de nya studenterna och gör en fantastisk insats. Det är roligt att se entusiasmen under dessa veckor och vi hoppas nu att de nya studenterna är inspirerade att ta sig an studierna även under rådande omständigheter.

Den 20 augusti kommer skolans ledningsgrupp under en heldag mötas via zoom för att påbörja arbetet och inleda diskussionerna om 2021 års verksamhetsuppdrag, populärt kallat Rektorskontrakt. Vi kommer att diskutera nya fakultetstjänster på CBH och vi kommer att kunna utlysa cirka tre till fem nya tjänster/år om vi har som ambition att behålla storleken på vår fakultet. Vidare arbetade vi med konkreta aktiviteter kopplade till vår utvecklingsplan och vi kommer att redovisa dessa på våra storskolmöten och i ledningsgrupper etc.

Micke

Studenter vid tält utomhus.
De nya studenterna togs denna höst emot utomhus på KTH campus. Foto: Jon Lindhe