Mikel om utbildningens genomslag

Publicerad 2022-09-22

Skolchef Mikael Lindström skriver om ett seminarium där han träffade KTH alumner och blev påmind om den positiva impact vårt arbete har.

Ibland lämnar även en skolchef arbetet med olika strategidokument och handlingsplaner och ger sig ut utanför KTH. I går var en sådan dag då jag deltog som föreläsare i ett seminarium som Treesearch  anordnade hos StoraEnso AB. Det är en sådan energikick att träffa alla bland deltagarna som har fått sin utbildning på KTH. Det var både civilingenjörer och disputerade – men även några av våra utländska mastersstudenter som valt att arbeta i Sverige. WWSC har gjort en undersökning som visar att 60 procent av de disputerade med utländskt medborgarskap inom WWSC väljer att stanna och arbete i Sverige. Det är en sådan positiv bild man har av KTH och utbildningen och jag vill att alla vi som bidrar till detta ska känna stolthet. Vi prata mycket om vilken ”impact” vi gör men det här är verkligen den största och kan vara lätt att glömma bort i vardagen här på KTH.

I går var det också besök av danska universitetsdirektörer på SciLifeLab. Stort tack till alla som bidrog till ett fint besök och så här skriver vår egen universitetsdirektör Kerstin Jacobsson som tack i ett mail:

”Godmorgon, stort tack för det proffsiga och generösa mottagandet av mina danska kollegor igår. Även vi KTH-direktörer fick med oss viktiga insikter.”

Mikael