Nomineringar till CBHs strategiska råd

Publicerad 2018-03-07

Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa ska genom val utse fyra lärar- och forskarrepresentanter och en representant för teknisk och administrativ personal (CBH-nytt 2018-02-12) till skolans strategiska råd.

Ledamöter i strategiska rådet kommer att arbeta med övergripande frågor som påverkar skolans långsiktiga utveckling.

För att ta fram kandidater till detta val har skolan utsett en nomineringskommitté bestående av: Ines Ezcurra, Karin Nordh, Peter Nilsson, Peter Sillén, Cristina Al-Khalili Szigyarto och Mats Jonsson (ordförande).

Vi efterfrågar därför nomineringar och intresseanmälningar till skolans strategiska råd. Alla nomineringar och intresseanmälningar skall innehålla en kort motivering. Om ni nominerar en person behöver denna person dock inte ha accepterat att bli nominerad. Nomineringskommittén kommer att kontakta alla som har anmält intresse eller blivit nominerade för att slutligen kunna nominera kandidater inför valet.

Valet är planerat att förrättas i slutet av mars, därför skall nomineringar och intresseanmälningar göras senast fredag 9 mars.

Ett utdrag från KTHs arbetsordning som beskriver skolornas strategiska råd återges nedan:

2.9.3 Skolornas strategiska råd

Skolornas strategiska råd utgör rådgivande organ till skolcheferna i följande ärenden:

• viktigare ärenden rörande skolans organisation,

• utvecklings‐ och verksamhetsplan, budget, verksamhetsberättelse och bokslut,

• övergripande frågor rörande utbildning, och

• andra ärenden av stor vikt för skolan som skolchefen bedömer att strategiska rådet bör avgöra.

3.4.2 Skolornas strategiska råd

Skolornas strategiska råd ska bestå av skolchefen och fem representanter för de anställda. En är representant för teknisk och administrativ personal och fyra är lärar- och forskarrepresentanter. I rådet ingår också tre studeranderepresentanter samt tre ledamöter som inte är anställda vid skolan (externa). Skolchefen är ordförande i rådet.

4.4.2 Skolans strategiska råd

Lärar- och forskarrepresentanterna i skolans strategiska råd utses genom val på respektive skola. Skolchefen utser representanten för teknisk och administrativ personal samt de externa ledamöterna, efter hörande av skolans personal och rektor. Ledamöterna i skolans strategiska råd utses för en tid om högst fyra år. Mandattiden följer skolchefens. Studeranderepresentanterna utses, med en mandattid om ett år, av sådan sammanslutning som har status som studentkår vid KTH.

Nomineringar och intresseanmälningar inklusive motivering skickas till cbh-strategi@cbh.kth.se  senast 9/3.

För nomineringskommittén,

Mats Jonsson (ordförande)