Uppdatera din kurswebbsida i Kurs- och programkatalogen

Foto: Unsplash
Publicerad 2022-04-20

Den 15 mars 2022 lanserade KTH en ny söktjänst för fristående kurser av typen vidareutbildningar. Det här är ett led i att ge Livslångt lärande en utökad roll på KTH och innebär att kurskatalogen blir mer besökt framöver.

Kursens webbsida

Det nya sökvertyget för fristående kurser hämtar all sin information från din befintliga sida i Kurs-och programkatalogen, även kallad ”Om kursen”. Dessutom ökar nu skolorna sin marknadsföring av fristående kurser och kommer i samband med det att länka till sidorna i Kurs- och programkatalogen.

Webbsidan för din kurs kommer alltså att få mycket fler besök framöver och det blir därför extra viktigt att den innehåller korrekt och uppdaterad information.

Gå tll sökverktyget för fristående kurser: Sökverktyget för fristående kurser

Checklista för dig som äger en kurs

1. Kursbeskrivningen

Kursbeskrivningen är allra viktigast att hålla uppdaterad eftersom det är den besökarna möter i det nya sökverktyget. Det behöver vara en bra och säljande beskrivning av vad kursen handlar om och vad man lär sig. Lägg även gärna till något om hur kunskaperna relaterar till arbetsmarknaden.

Texten läggs in av examinator via ”Om kursens administrationsverktyg” och funktionen ”Introduktion till kursen”. Från och med den 15 mars 2022 kommer även en utsedd utbildningsansvarig på varje skola att kunna göra uppdateringar av kursbeskrivningen.

Behöver du hjälp att formulera kursbeskrivningen, kontakta din skolas kommunikationsavdelning.

2. Sökord

Du behöver även ange sökord för kursen. Det hjälper besökare på externa webbplatser som antagning.se att hitta din kurs via fritextsökning. Max 15 sökord per kurs. Sökord till www.antagning.se skrivs i KOPPS. Orden ska skickas till utbildningshandläggaren vid inrättande av kursen alternativ till LLL- mejllådan

Här finns tips om hur du arbetar med sökord på antagning.se:

Fritextsökning på antagning.se.pdf (pdf 240 kB)

3. Övrig information

På webbsidan för din kurs finns även information som hämtas från systemet Kopps. Se över om informationen på din sida är aktuell eller behöver uppdateras. Uppdateringar kan göras av någon med behörighet i systemet, exempelvis utbildningshandläggarna på din skola. Även här kan du mejla  om du behöver hjälp.

Vill du marknadsföra din fristånde kurs?

Om du har en ny kurs inom Livslångt lärande på gång eller vill nå ut mer med en befintlig kurs – kontakta kommunikationsavdelningen eller mejla direkt till LLL@cbh.kth.se .

Kommunikationsavdelningen hjälper dig att producera marknadsföringsmaterial.