Öppet hus igen – men på ett helt nytt sätt

Publicerad 2019-03-21

I lördags anordnades Öppet hus i KTH-biblioteket och alla CBH:s grundutbildningar var med. Den här gången med ett helt nytt koncept.

För andra gången deltog CBH-skolan i KTH:s Öppet hus. Nytt för i år var att formatet gjorts om helt. De senaste åren har evenemanget arrangerats en söndag och måndag i slutet på mars, och alla utbildningar på KTH har haft programbås med studenter, lärare och studievägledare på plats. En jätteapparat med förhållandevis få besökare per anställd.

Till i år ville kommunikationsavdelningen på KTH prova ett nytt koncept. Evenemanget flyttades därför till en lördag och KTH-biblioteket. I utvärderingar har det tidigare framkommit att det är personliga möten med befintliga studenter som gymnasieelever generellt tycker är mest givande i sitt val av program. Istället för stora programbås med många anställda ordnades därför ett mingel med studentambassadörer från alla KTH:s grundutbildningsprogram.

Resultatet? Studentambassadörerna var som vanligt proffsiga och svarade länge och bra på massor av frågor om sina program. Något som redan går att fastställa är att det kom fler besökare än väntat. Vid 10.45, en kvart innan evenemanget officiellt skulle börja, var det många besökare i KTHB. Fikabiljetter och programblad tog slut och det var många besökare ända fram till stängning vid 15-tiden. Framåt återstår utvärderingar från studentambassadörer och besökare för att se hur evenemanget kan förbättras till nästa år.

För de besökare som är intresserade av att det ser ut på våra olika campus anordnas lokala Öppet hus i Flemingsberg och Södertälje. Måndag 25 mars är det Flemingsbergs tur. Alla utbildningar i Flemingsberg kommer vara representerade av studenter, lärare och studievägledare som svarar på frågor. Dessutom blir det rundvandring i huset, möte med kåren och workshops i data- och medicinsk teknik.

Text: Kenneth Carlsson

Deltagande program på Öppet hus:

Bioteknik 300 hp

Datateknik 180 hp