Råd och information till chefer

Publicerad 2020-04-08

Coronapandemin har inneburit ändra regler för resor, inställda flyg och stängda gränser. Läs mer om vad som gäller för medarbetare och stipendiater som sitter fast i annat land, medarbetare som har slutat men inte kan lämna Sverige och nya medarbetare som inte kan ta sig hit.

Medarbetare sitter fast i annat land

Utgångspunkten är att arbete utanför Sveriges gränser endast kan ske under ordnade former genom t ex URA- avtal. Det är centrala kollektivavtal på statens område som reglerar arbetstagares arbete. När det gäller de medarbetare som nu är i sina hemländer och arbetar så kan inte KTH som statlig myndighet verka som arbetsgivare där. Chef bör därför snarast upprätta en dialog med respektive medarbetare som nu befinner sig utanför Sverige och arbetar. Medarbetarna behöver informeras om vad de bör tänka på. De omfattas inte av arbetsgivarens försäkringar och kanske inte heller av hemlandets/utlandets socialförsäkringssystem. KTH kommer inte att betala för sjukhusvård m.m. i hemlandet/utlandet. Det är med andra ord upp till den anställde att ha eget försäkringsskydd. De behöver också tänka på att de kan få problem med skattelagstiftning pga. av lönen betalas ut och beskattas i Sverige.

Hur många som kan vara berörda av distansarbete från annat land på KTH utreds för närvarande.

Medarbetare som ska sluta men inte kan lämna Sverige

KTH Relocation/HR/GVS arbetar för att försöka förlänga bostadskontrakten för de personer som inte kan lämna landet.

Nya medarbetare kan inte ta sig hit

Nya medarbetare som är planerade att börja arbeta på KTH men sitter fast i annat land och kan inte ta sig till KTH för inställelse vid startdatum av anställningen.
Den 17 mars beslutade regeringskansliet att tillfälligt förbjuda icke nödvändiga resor till Sverige från ett annat land, med undantag för EES-länder och Schweiz. Förbudet började gälla från och med 19 mars och skulle vara i 30 dagar. Den 3 april förlängdes dock detta förbud tom 15 maj.

UD avråder också från icke nödvändiga resor till alla länder. Avrådan gäller till och med 15 juni 2020, varefter en ny bedömning kommer att göras.

Förlängning av tillfälligt inreseförbud till EU via Sverige med anledning av covid-19

KTHs hållning är att nyanställda medarbetare inte kan börja sitt arbete på distans. Det blir problem med skattelagstiftning och dessutom gäller inte försäkringarna i anställningen (PSA är kopplat till den svenska socialförsäkringen, som arbetstagaren inte omfattas av vid arbete från hemlandet). Det går inte heller att teckna individuella försäkringar och i vissa länder tillkommer även en hög kostnad för sociala avgifter i hemlandet eftersom personen inte kan folkbokföra sig i Sverige. Utöver det så riskerar även personen att få en stor skatteskuld i hemlandet om vi betalar dennes lön. Det är i sak ingen skillnad om det är en nyanställd arbetstagare eller en som åkt hem under pågående anställning. Även om anställningsavtal redan är skrivet på distans räcker det inte. Om arbetstagaren inte kan ta sig till KTH så faller anställningen. Dessa personer kan alltså inte börja arbeta på distans.

URA är inte aktuellt. Man kan exempelvis inte vara utsänd till hemlandet. URA förutsätter att person är folkbokförd i Sverige. Längre tjänsteresa är inte aktuellt. Alla tjänsteresor är stoppade och ingen försäkring gäller därmed. Mer information, se intranätsidan för URA:

Utlandstjänstgöring - URA

Stipendiater som sitter fast i annat land

Det går inte att påbörja sitt stipendium från annat land. Det beror på att inga försäkringar täcker och inga utbetalningar kan göras till utlandet då det rör sig om så stora summor. Här behöver en fortlöpande kontakt hållas med stipendiaten för att se möjligt nytt startdatum. Om ett beslut om stipendium redan finns justeras datumet på detta, inget nytt beslut behövs.

Om barnomsorg och skolor stänger

Du som chef behöver förbereda så att det finns backuper. Angående eventuell ersättning så avvaktar KTH regeringens beslut. Vi får se hur sådan eventuell ersättning utformas och om den går att kombinera med lön för del av dagen. En del anställda kommer att kunna ordna så att de kan jobba, fast ibland på andra tider än ordinarie kontorstid.