Skolchefen om verksamhetsplanen 2020

Mikael Lindström.
Publicerad 2020-01-16

Varmt välkomna tillbaka efter julledigheterna och till ett spännande 2020. Vi har nu fått CBH-skolans verksamhetsplan för 2020. Verksamhetsplanen är rektors operativa dokument för medelstilldelning och uppdrag till KTH:s skolor och verksamhetsstödet och den ska utgöra underlag för vidare planering av verksamheten där.

Kärnan i arbetet med verksamhetsplan för KTH är dialoger mellan KTH:s ledning och skolorna ledningar. Under våren hålls en rektorsdialog mellan rektor, prorektor och skolchefer i skolchefsrådet och en kvalitetsdialog mellan dekanus, prodekanus och respektive skolledning. Rektorsdialogen fokuserar på skolans ekonomi, utmaningar, strategiska frågor, hållbar utveckling, jämställdhet och samverkan. Kvalitetsdialogen fokuserar på utveckling av kvalitet i utbildning, forskning och samverkan samt angelägna kvalitetsutvecklande åtgärder. Uppföljning görs av föregående års utfall och innevarande års verksamhetsplan. Preliminära planeringsförutsättningar inför budget för nästkommande år gås igenom.

Vid universitetsstyrelsens möte i juni fattas beslut om vissa planeringsförutsättningar inför kommande budgetår. Skolornas preliminära budgetförslag för kommande år ska vara inlämnad till rektor, via ekonomiavdelningen (GVS/FO), i slutet av september och utgör en del av dialogen, liksom strategiska satsningar och uppdrag. Universitetsstyrelsen beslutar om KTH:s budget för nästkommande år vid dess möte i oktober.

Ett möte i strategiska rådet i augusti sammanväger synpunkter från alla vicerektorer, fakulteten och Tekniska högskolans studentkår. I oktober hålls också en dialog mellan KTH:s ledning och respektive skolledning. Vid dialogen sker fortsatt uppföljning av innevarande års uppdrag samt beredning inför nästa års budget. Senast i början av december ska verksamhetsplan inklusive skolornas uppdrag för kommande år beslutas.

Vi har nu startat arbetet med att bryta ned CBH:s uppdrag inför 2020. Detta kommer att diskuteras med våra ledningsfunktioner under januari.