Skolkollegier införs på KTH:s skolor

Publicerad 2020-01-29

För att möta de övergripande målen för kollegialt inflytande på KTH inrättas skolkollegier på var och en av KTH:s skolor. Varje skolkollegium ska ha valda ledamöter och val på institutionsnivå sker den 12 mars.

I förra veckan hade vi årets första ledningsgruppsmöte på CBH och vi hade bjudit in dekanus Anders Forsgren för att diskutera inrättande av skolkollegier på var av en av KTH:s fem skolor. Fakultetsrådet har enligt KTH:s arbetsordning ett övergripande ansvar för det kollegiala inflytandet och rådet ska utforma lämplig struktur eller organ för att säkerställa detta.

Mikael Lindström. Foto: Jann Lipka

Fakultetsrådet ska också skapa goda förutsättningar för kollegialt utbyte tvärs över ämnesgränserna rörande såväl pedagogisk och vetenskaplig utveckling som kring grundläggande akademiska värderingar. Dessa två övergripande mål för kollegialt inflytande på KTH avser Fakultetsrådet möta i och med införande av skolkollegier.

CBH:s tidplan är att valet på institutionsnivå sker senast den 12 mars 2020. Inför valet ska varje kollega få en förfrågan om han eller hon är villig att kandidera till kollegiet och detta sker under februari. Jag hoppas att många vill engagera sig och vi ska se till att vi också får en koppling till CBH:s strategiska råd genom att t ex adjungera skolkollegierepresentanter vid mötena.

/Mikael Lindström

I sammanfattning innebär detta för skolkollegierna

• Skolkollegiet ska ha valda ledamöter. Mandatperioden för valda ledamöter är två år. Första mandatperioden är dock till och med 2022.
  • Alla med läraranställning (vilka läraranställningar som finns framgår av anställningsordning vid KTH) samt den som är anställd som forskare (även här enligt anställningsordning vid KTH), i båda fallen med en anställning omfattande minst 50 procent, är valbara till skolkollegiet. Denna grupp kallas här kollegerna.
  • Före valet ska varje kollega få en förfrågan om han eller hon är villig att kandidera till kollegiet.
  • Uppdraget som vald ledamot i skolkollegiet är inte förenligt med uppdrag som skolchef, vice skolchef eller prefekt.
  • Antal valda ledamöter per institution ska vara två på ABE, CBH och ITM respektive fyra på EECS och SCI.
  • jämställd representation är särskilt viktigt bland de valda ledamöterna. Därför ska det bland de valda ledamöterna vara lika många män som kvinnor från varje institution, utom i de fall där det underrepresenterade könet saknas bland de valbara eller ej får röster.
  • Skolkollegiet leds av en ordförande och en vice ordförande som båda ska vara tillsvidareanställda med anställning som professor eller som lektor. Dessa utses bland de valda ledamöterna av dekanus och prodekanus i samråd med de valda ledamöterna. Vice ordförande kan ersätta ordförande. Ordförande och vice ordförande bör utses med jämställd representation.
  • Skolkollegierna träffas minst två gånger per termin. Ordförande kallar alla valda ledamöter till möte. Mötena är dessutom öppna för alla kolleger som vill bidra och delta i diskussionerna.
  • Dagordning och minnesanteckningar ska gå ut till alla skolans kolleger och mötestider ska anslås på skolans webbplats.
  • Skolkollegiernas språk ska vara svenska, men det går bra att göra inlägg på engelska.
  • Ordförande för skolkollegiet utgör en kollegial länk mellan lärarna och forskarna på skolan, fakultetsrådet och KTH:s ledning. Dekanus och prodekanus ska kalla alla ordföranden till regelbundna möten.
  • Skolans doktorandråd ska få kallelse till skolkollegiet och en representant därifrån har rätt att vara adjungerad vid kollegiet.

I sammanfattning innebär detta för KTH kollegialt forum

• KTH kollegialt forum ska hållas minst två gånger per termin.
  • Forumen är öppna för hela KTH:s kollegium och där ska de ges möjlighet att diskutera angelägna frågor för forskning, undervisning och samverkan både nationellt och internationellt.
  • Dekanus och prodekanus är ansvariga för att planera och för att genomföra dessa möten.
  • De valda ledamöterna till skolkollegierna har ett särskilt ansvar att även engagera sig i KTH kollegialt forum.
  • Språket för KTH kollegialt forum ska vara svenska, men det går bra att göra inlägg på engelska.
  • Skolornas doktorandråd och doktorandsektionen vid THS ska få kallelse till KTH kollegialt forum och en representant från vart och ett av dessa organ har rätt att vara adjungerad vid mötet.

Tidplan

• Röstlängd anslås den 3 februari och fastställs 7 februari
  • Inför valet ska varje kollega få en förfrågan om han eller hon är villig att kandidera till kollegiet. Förfrågan går ut till kollegorna 12 februari
  • Kollegorna svarar senast 21 februari
  • Valet på institutionsnivå sker den 12 mars 2020.
Innehållsansvarig:Jon Lindhe
Tillhör: CBH