Välbesökt första Öppet hus i Flemingsberg

Foto: Kenneth Carlsson.
Publicerad 2019-04-03

Vad är avgörande när personer väljer universitet och utbildning? För många är det möjligheten att få prata med studenter och personal på plats i universitetet. Därför anordnades för första gången Öppet hus på KTH Flemingsberg.

Måndagskvällen 25 mars anordnades Öppet hus på KTH Flemingsberg, vilket är första gången sedan alla utbildningar flyttade in i det nya huset på Hälsovägen. På förhand var det omöjligt att säga om det skulle komma åtta eller 80 besökare, men det visade sig snabbt bli ett bra besökarantal.

Runt 60 besökare kom för att lyssna på en föreläsning, träffa studenter och personal, och få en rundvandring i huset. Det var inga hela skolklasser kom, istället var det enskilda intresserade gymnasieelever och personer med direkt intresse för våra utbildningar.

Först fick besökarna en föreläsning från grund-utbildningsansvarige Mats Nilsson om KTH i stort och utbildningarna i Flemingsberg. Därefter fick de träffa alla grundutbildningarna med personal och studenter, där besökarna fick möjlighet att ställa mer detaljerade frågor om exempelvis kursinnehåll, antagning och framtidsmöjligheter.

Nio studenter från alla Flemingsbergs grundutbildningar arbetade som guider. Bland annat tog de med besökarna på en rundvandring i huset. På plan 6 höll lärarna Mattias Mårtensson och Ibrahim Orhan välbesökta workshops i Medicinsk teknik, respektive Datateknik.

Det två timmar långa kvällen avslutades i kårlokalen Rudan där besökarna förutom fick läsk och popcorn fick chans att mingla med studenter under avslappnade former. Förhoppningsvis tyckte många av dem att det var så trevligt att de ansöker till KTH i höst. Anmälan till höstterminen stänger 15 april.

Text: Kenneth Carlsson

Deltagande program: