Välkommen Natalya Ivchenko

Natalya Ivchenko
Natalya Ivchenko är labbsäkerhetskoordinator på CBH-skolan. Foto: Jon Lindhe, KTH.
Publicerad 2022-11-09

Natalya Ivchenko har nyligen börjat arbeta som labbsäkerhetskoordinator på CBH-skolan.

– Det är jätteroligt att börja här! Jag har glada, trevliga, hjälpsamma och kunniga kollegor. Jag började på deltid redan i augusti och började på heltid den första november. Så jag har fått bra introduktion från den kollega vars roll jag kommer att fylla, vi kommer att samarbeta framöver.

Vad gjorde du tidigare?
– Jag har jobbat på KTH i nästan 2,5 år och varit lärare på Tekniskt basår både på plats och på distans – då var jag på ITM-skolan i Södertälje. Innan dess jobbade jag som biomedicinsk analytiker på Karolinska sjukhuset på klinisk genetik i 14 år. Jag arbetade med labbuppgifter och har varit skyddsombud, haft ansvar för kemikalie- och avfallshantering, med mera. Utöver det har jag disputerat i fysikalisk kemi och även gått lärarutbildningen och undervisat i fysik och kemi.

Vad arbetar du med på CBH?
– Jag jobbar med frågor som rör labbsäkerhet. Min huvudplacering är på Campus Valhallavägen, men jag jobbar även i Flemingsberg, Kista och på AlbaNova och SciLifeLab. Jag kommer även att kunna hjälpa till med att göra riskbedömningar om anställda ammar eller är gravida. Jag håller också på och utvecklar en kurs om arbete med isocyanater och övriga allergiframkallande ämnen som kommer att erbjudas till alla KTH-anställda, förhoppningsvis från och med VT23.

I vilka frågor kan man vända sig till dig?
– Allmänna frågor om labbsäkerhet på olika campus, frågor som handlar om riskbedömningar (både generella frågor och om du är eller planerar att bli gravid eller ammar), frågor om inköp av nya kemikalier, avfall, CMR-utredning, utfasning, KLARA – i princip allt inom laboratoriesäkerhet.

Läs mer om Labbsäkerhet här.