Amelie om vårens verksamhetsdialog
Skolchef Amelie Eriksson Karlström skriver om verksamhetsdialog, reformagenda och årets aktiviteter.
Nu börjar det dra ihop sig till vårens verksamhetsdialog, då skolans ledning träffar KTH:s ledning och diskuterar status för verksamheten. Vid verksamhetsdialogen kommer vi bland annat gå igenom skolans reformagenda och vilka aktiviteter vi hittills har genomfört under året. Vi kommer också att redogöra för skolans ekonomi och utfall efter årets första fyra månader, tertial 1.
Glädjande nog var skolans resultat efter tertial 1 något bättre än budgeterat och flera miljöer som tidigare har brottats med dålig ekonomi visade ett positivt resultat. Dessutom har alla institutioner en reserv i form av beviljade men ännu oförbrukade externa bidrag. Inom några miljöer är det dock fortfarande problem med negativt resultat och ackumulerade skulder, som vi behöver hantera.
En annan fråga som kommer att diskuteras vid verksamhetsdialogen är skolans arbete med forskningsinfrastrukturer. I mars utsåg jag en arbetsgrupp med representanter från skolans institutioner, med uppdraget att kartlägga skolans forskningsinfrastrukturer, ta fram förslag på finansieringsmodeller, arbeta för ökat tillgängliggörande, samt föreslå en process för interna prioriteringar. Gruppen har nu kommit med en första delrapportering som vi kommer att diskutera med KTH:s ledning vid verksamhetsdialogen.
Arbetet så här långt visar på att CBH-skolan har en hög andel labblokaler och bedriver experimentell verksamhet som är starkt beroende av forskningsinfrastrukturer, och att nuvarande modell för investeringar och underhåll inte är hållbar. Eftersom infrastrukturerna är en förutsättning för att kunna bibehålla skolans konkurrenskraftiga forskning behöver vi diskutera nya finansieringsmodeller.
Amelie