Så tränar jag hemma - mina bästa tips

Publicerad 2020-04-01

Du vet väl att du som arbetar på KTH har rätt att utnyttja en arbetstimme i veckan till friskvård? Vad kan man göra för aktiviteter i dessa tider då många av oss tillbringar vår arbetstid i hemmet på grund av coronaviruset? Här delar några KTH-kollegor med sig av sina bästa friskvårdsaktiviteter - som inspiration för att hålla igång.

Allt du behöver veta om friskvårdstimmen och KTH:s friskvårdsbidrag

CBH:s egen yogi kämpar på från hemmet

Johanna Hagerman på Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa:

Johanna Hagerman, forskarutbildningshandläggare på Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa.

Johanna Hagerman brukar i vanliga fall leda yogapass för kollegorna på CBH och yogan är något hon fortsätter med även vid distansarbete.

– Jag utövar yoga och går ut och promenerar i skogen.

Som småbarnsförälder kan det vara svårt att komma iväg så då tränar hon hemma.

– Min strävan är att göra kortare yogapass varje dag 15 – 30 minuter om dagen. Att komma ut i skogen är för mig både lugnande och ger lite puls för att kroppen ska få sin dagliga dos av motion, säger Johanna Hagerman.

Att bibehålla daglig disciplin är alltid en utmaning. Det är lättare att slarva med övningarna när man gör de hemma själv än om man går hos en lärare som talar om vad som ska göras.

– När jag lyckas med den här vardagsrutinen så upplever jag en speciell balans och stressreducerande effekt.

Johanna Hagermans tips är att hitta en rutin som är på en lagom ambitionsnivå och som man vet att man klarar att upprätthålla. Lite om dagen är bättre än inget alls och det lilla räknas gott.

"Inte stor skillnad på träningsrutinen under karantän"

Elina Eriksson på Skolan för elektronik och datavetenskap:

Elina Eriksson, forskare och universitetslektor på Skolan för elektronik och datavetenskap

– Det känns som om jag har förberett mig länge på att klara av hemarbete och karantän, eftersom jag de senaste fyra åren har tränat med en tränningsapp där jag har en digital coach. Den säger åt mig vad jag ska göra.

Elina Eriksson springer och tränar bodyweight, vilket är styrketräning med kroppen som vikt. Dessutom rider hon en gång i veckan.

–Tack och lov har de klasserna inte ställts in. Däremot märker jag att man blir sittande mer när man jobbar hemifrån, så jag försöker promenera innan jag börjar jobba på morgonen, säger Elina Eriksson och tillägger:

–Vi har också en Slack-kanal där vi hjälps åt att jobba mer koncentrerat i 40-minuters pass. Där har vi börjat göra olika övningar ihop. I rasterna föreslår någon två olika övningar med tio repetitioner, till exempel tio utfall och tio armhävningar.

Ibland lyckas hon också klämma in ett kortare yogapass. För den som vill, tipsar Elina Eriksson om att försöka sig på 30-dagars yoga med Adriane på Youtube .

– Kanske får man en ny vana, avslutar hon.

Pingis i parken

Ulrika Georgsson på Skolan för industriell teknik och management:

Ulrika Georgsson, kommunikatör på Skolan för industriell teknik och management.

För de fyra tjejerna på ITM Kommunikation är fredagar lika med frisk luft och parkhäng framöver. Första timmen avhandlar de jobbfrågor över en lunchlåda i parken. Andra timmen svettas de. Vid premiären i Vårflodsparken återupplevde de gamla skolgårdsminnen runt pingisbordet.

– Det blev ett himla spring och mycket skratt, säger Ulrika Georgsson en av kommunikatörerna som bytte ut skrivbordsjobbet mot rundpingis för en stund.

Efteråt hade tjejerna så mycket energi att de bestämde sig för att upprepa succén varje vecka.

– Vem vet, nästa gång blir det kanske cykelpolo eller hinderbana. Vi måste ju få revansch mot Jenni som vann förra veckan.

”Friskvårdstimmen lägger jag nu på sköna promenader kring Abrahamsberg”

Hanna Sundelin på Gemensamt verksamhetsstöd:

Hanna Sundelin, biträdande ceremonimästare på Gemensamt verksamhetsstöd. Fotograf: Sara Sundelin Kamal

– Jag gillar att gå på Friskis & Svettis, men övriga hemma tycker det är en dålig idé nu på grund av coronaviruset. Därför blir det promenader istället som piggar upp både fysiskt och psykiskt. I själ och hjärta är jag en riktig soffpotatis. Därför försöker jag komma ut redan före frukost för att få det gjort, säger Hanna Sundelin.

Hon har också ett gummiband som används för stretchövningar framför datorn.

– Det hjälper till att mjuka upp både axlar och armar som lätt tar stryk i hemmakontoret. Och det funkar utmärkt att göra övningarna samtidigt som jag har digitala möten.

Hanna Sundelin framhåller också utegymmen som finns lite varstans. Tidigt på dagen är det ofta folktomt och instruktioner finns vid varje redskap. Vill man träna hemma är tipset att se vad de stora gymkedjorna har för olika träningstips och pass online.
 

“Det är viktigt att hålla träningsrutinerna när man sitter hemma hela dagarna.”

HannaSara Karlsson på Skolan för teknikvetenskap:

HannaSara Karlsson, gruppchef på Skolan för teknikvetenskap,

HannaSara är positivt inställd till friskvårdstimmen och tycker att den är viktig oavsett om den används till att ta en promenad eller mer avancerade träningsformer eftersom den bidrar till ett ökat välmående. Själv tränar HannaSara regelbundet, minst 40 minuter varannan dag på hemmaplan.

Innan coronaviruset började härja utnyttjade HannaSara sin friskvårdstimme genom att träna med andra kollegor på KTH varje tisdag. Tillsammans varvade de styrketräning och kondition med Lill-Jansskogens resurser som redskap.
 
Om träning under rådande “coronatider” säger HannaSara: 

– Det har blivit ännu viktigare nu att försöka hålla rutinerna med träning när man sitter hemma hela dagarna, och röra på sig kontinuerligt. Det är så lätt att fastna framför datorn.

För att bibehålla rutinerna krävs disciplin och att man lyckas hålla sig frisk. HannaSara har ett träningsband som hänger på dörren till köket. Med detta gör hon några en-minuts-övningar varje gång hon går förbi. Träningen med kollegorna i skogen har bytts ut mot “zoom-träning” eftersom alla arbetar hemifrån.

Text: Jon Lindhe, Moa Hörnquist, Ulrika Georgsson, Marianne Norén och Daniel Sellgren