Till innehåll på sidan

Altmetri – så sprids din forskning

Genom altmetri kan man mäta och följa hur forskning sprids och diskuteras, till exempel hur en artikel citeras och delas i sociala medier, nyhetsartiklar eller dokument.

Vad är altmetri?

Altmetri är ett enkelt och konkret sätt att visa på resultat för kunskapsspridning och samverkan med det omgivande samhället. Det utgår från de digitala spår som en vetenskapliga publikation lämnar efter sig.

Diskussion och publicering av vetenskapliga resultat sker ofta online. Med rätt verktyg är därför möjligheterna att följa, mäta och utvärdera mycket stora.

Altmetri gör det möjligt för dig som forskare att synliggöra ditt arbete och förstå hur det når ut utanför KTH. Genom att titta på din spridning och reflektera över vad ditt eget bidrag till den bestått av, kan du planera för nya insatser som ökar resultaten.

Fördelar med att aktivt arbeta med altmetri:

  • Få fler att läs och del ditt arbete.
  • Öka publikationens nyttogörande.
  • Bidra till kunskapsnivån inom forskningsområdet.
  • Öka antalet citeringar.
  • Bidra till KTH:s ranking.

Altmetrics

Logotyp för Altmetrics

KTH har tillgång till verktyget Altmetrics för att följa och mäta altmetri. Alla anställda och studenter har tillgång till Altmetrics och kan logga in genom att klicka på länken nedan. I Altmetrics kan man på ett överskådligt sätt se hur ens eget arbete sprids. Man kan också följa en enskild publikation och få en översyn över hur och var den omnämns.

I verktyget är det möjligt att göra utsökningar för särskilda grupperingar, till exempel för en forskargrupper, avdelningar eller hela skolor, för att se hur forskningen letar sig ut i omvärlden. Sökningen kan sedan sparas och besökas igen när man önskar.

Logga in

Introduktionsfilm till Altmetrics

Hjälp att tolka datan

Tagga rätt

Almetrics hämtar data från en mängd platser, bland annat i sociala medier, nyhetsartiklar eller dokument där en publikation nämns. För att ett omnämnande ska indexeras behöver arbetets eller publikationens unika identifikationsnummer, till exempel DOI, PMID eller ISBN, finnas med i källan. Det betyder att en länk behöver finns med i texten i till exempel ett blogginlägg eller tweet för att fångas upp.

Samma princip gäller för kommunikation i egna kanaler. Ha som god vana att berätta när din forskning har resulterat i något bra, till exempel i en publicerad artikel eller ett konferensbidrag, på profilsida, webb eller i sociala kanaler. Kom ihåg att ha med identifikationsnumret!

Kontakt

KTHB hjälper anställda med frågor om att publicera, söka information och mäta data, bland annat användning av databaser, söktjänster och altmetri.

Mejla KTHB

Innehållsansvarig:Louise Gustafsson
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2021-02-01