Hallå där, Martin Edin Grimheden, ny vice föreståndare för Industriell transformationplattformen

Publicerad 2022-08-25

I mitten av augusti tillträdde Martin Edin Grimheden/ITM-skolan som vice föreståndare för KTH:s forskningsplattform Industriell Transformation.

Varför tackade du ja till tjänsten som ny biträdande föreståndare för KTH Industriell Transformationplattformen?

Martin Edin Grimheden. Foto: KTH

– Jag gillar verkligen idén att använda plattformar för att fokusera KTH:s styrkor till något och i det här fallet fokusera all vår kraft på den svåraste samhällsutmaningen av alla – industriell transformation för att bekämpa klimatförändringarna, säger Martin Edin Grimheden , lektor och prefekt vid institutionen för maskinkonstruktion /ITM-skolan, KTH.

Vad ser du fram emot i arbetet med plattformen?

– Att få träffa forskare inom områden som jag vanligtvis inte ägnar mig åt för att se hur behovet av industriell transformation utvecklas inom i princip alla områden relaterade till klimatförändringar.

Vilka är utmaningarna inom området industriell transformation?

– Samma som överallt annars ... vi kan inte lösa dagens utmaningar med gårdagens tankesätt, det är extremt svårt att bryta sig loss från traditioner, kultur och rutiner.

Vad kan Industriell Transformationplattformen erbjuda KTH-forskare?

– Jag tror att plattformen kan vara ett sorts tiger-team för KTH. Plattformen kan, och bör, vägleda KTH i strategiska beslut som hjälper oss att fokusera på viktiga frågor. Plattformen kan ha en KTH-överblick över ett specifikt område och koppla samman människor och initiativ.

Andra idéer?

– Jag har varit starkt engagerad i ITM:s IRIS-initiativ , Research initiative on sustainable industry and society, en enorm insats som syftar till att skapa nya tvärvetenskapliga forskningsområden, för att stärka yngre forskare och främja avdelningsövergripande aktiviteter. I princip allt handlar om industriell transformation. Jag ser många möjligheter att lära av dessa aktiviteter och att utöka initiativet via plattformen.

Martin Grimheden ny viceföreståndare för Industriell Transformationplattformen