Möt energirelaterade kompetenscentrum vid KTH

Publicerad 2020-11-16

Energiplattformen koordinerar och stödjer tvärvetenskapliga forskningsinitiativ inom Energiområdet på KTH. Plattform ansluter mer än 450 forskare i 30 forskningsgrupper och fem kompetenscentrum i 17 forskningsområden relaterade till energifrågor.

Nu inleder vi en artikelserie där vi presenterar kompetenscentrum inom energi där KTH deltar. Först ut är Svenskt Kärntekniskt Centrum (SKC) vars föreståndare är Merja Pukari.

Varje kompetenscentrum mål är att arbeta långsiktigt med att skapa starka nätverk mellan akademi och näringsliv. Allt för en effektiv överföring av forskningsresultat samt bidra till kunskapsutveckling och kompetensförsörjning hos energisystemets aktörer. Genom varje kompetenscentrum får akademin möjlighet att bygga internationellt starka forskarmiljöer och vidareutveckla sin vetenskapliga excellens, relevans och attraktivitet. Ett kompetenscentrum finansieras med en tredjedel av av lärosätet, näringslivet och en statlig myndighet.

KTH:s Energy Dialogue, som arrangeras av Energiplattformen, är vår årliga konferens som syftar till att profilera det breda utbudet av energirelaterad forskning som bedrivs i våra olika skolor och program. I år sker det genom en livesändning torsdag 19 november 2020, 13.00-15.00 från Tekniska Museét i Stockholm.

Här kommer vi att presentera våra kompetenscentrum inom energiområdet, tillsammans med utvalda flaggskeppsprojekt som till exempel SUNRISE som leds av Pär Olsson, professor i fysik med inriktning mot kärntekniska material, KTH.

Välkommen att delta: www.kth.se/energydialogue2020.

Lina Bertling Tjernberg, föreståndare för Energiplattformen

Text: Magnus Trogen Pahlén