Göra en ansökan

Checklista:

Olika skolor och avdelningar kan ha egna rutiner. Hör med din skola/avdelning om vilka rutiner som gäller för dig.

  1. Läs igenom hela utlysningstexten för ansökan för att se vilken information som efterfrågas och hur den ska registreras.
  2. Research Office och KTH:s ekonomiavdelning rekommenderar att du bjuder in en ekonom som  medverkande administratör till din ansökan för att bistå i budgetarbetet samt att du underrättar din prefekt/avdelningschef att en ansökan påbörjas alternativt även bjuder in denne som medverkande administratör .
    • Personer som inte har bjudits in kan ej se att en ansökan har påbörjats och du måste själv bjuda in eventuella medverkande administratörer.
    • Det är viktigt att inbjudan går till den mejladress som personen har registrerat som e-postadress i Prisma (ej användarnamnet) annars fungerar inte kopplingen.
  3. Bjud tidigt i processen in medverkande forskare så att de har tid att lägga in sin information (CV, publikationer, m.m.).
    • Det är viktigt att inbjudan går till den mejladress som personen har registrerat som e-postadress (ej användarnamnet) i Prisma annars fungerar inte kopplingen.
    • Den medverkande forskaren kan antingen 1.Lägga till och redigera information i ansökan samt lägga till sitt CV och sin publikationslista till ansökan eller 2.Lägga till sitt CV och sin publikationslista till ansökan.
  4. Fyll i formuläret för ansökan.
    • Du kan närsomhelst under en ansökan kontrollera om det saknas något fält eller om det är något fel i din ansökan under rubriken registrera.
  5. Registrera ansökan. Du har möjlighet att avregistrera ansökan och göra förändringar fram till deadline för utlysningen. Ansökan måste vara registrerad när deadline passeras för att den ska lämnas in. Om ansökan inte är registrerad när deadline passeras kommer den inte att registreras.
  6. Kontrollera hur ansökan ser ut som PDF. Du kan under Välj -> Visa ansökan (PDF) se hur din ansökan ser ut som en PDF-fil. Det är såhär granskarna kommer se din ansökan.
  7. Signering av ansökan sköts av KTH:s organisationskonto och uppgiften fördelas av Research Office till behörig person för signering efter deadline. Denne har då 7 dagar på sig att signera ansökan. Du behöver inte bjuda in den som ska signera din ansökan som medverkande administratör.
    • OBS! Signeraren kan bara neka eller acceptera ansökan. Det är inte möjligt att korrigera en ansökan efter deadline. Stäm därför av ansökan med prefekt/avdelningschef i god tid innan deadline.
    • Du får en bekräftelse per e-mail när ansökan har signerats.

Du hittar alla öppna utlysningar under fliken Ansökningar och Bidrag.

När du klickar på ansök så får du upp en dialog där projekttitel på svenska och engelska efterfrågas (dessa går att ändra i efterhand). Sedan får du upp följande formulär som ett nytt fönster eller som en ny flik (tänk på att inte blockera pop-ups. Rubrikerna varier beroende på utlysning.

Läs gärna igenom användarstödet för Prisma, som du hittar till vänster under rubrikerna om du stöter på problem under arbetet med din ansökan. OBS! Du kan kontrollera om du har några fel eller har tomma fält som måste fyllas i under rubriken registrera.

Vissa fält har teckenbegränsningar och dessa hittar du i grå text nere till höger under inmatningsfälten.

För vissa fält så använder du plusset för att lägga till och spara information (t.ex. SCB-koder och bilagor) och för andra behöver du klicka på redigeraknappen för att kunna redigera informationen (t.ex. budget).

Lägg till information
Redigera information

Innan deadline kan det vara lämpligt att se hur din ansökan ser ut som en PDF. Detta kan du göra under Välj -> Visa ansökan (PDF).

Visa ansökan som PDF

Du kan se om din ansökan är registrerad längst upp till höger över status. Din ansökan har då status Registrerad.

Registrerad ansökan

För vidare beskrivning av ansökan se Prismas användarstöd .

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!
Innehållsansvarig:prisma-support@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2017-03-01