Till innehåll på sidan

Inaktiva Zoom konton

KTH-Zoom konton som inte har använts på ett tag kommer att inaktiveras eller tas bort från KTH:s Zoom instans. Läs mer på denna sida om vad som gäller.

KTH disponerar över ett begränsat antal Zoom licenser som vi på KTH behöver hushålla med, därför rensas inaktiva konton med jämna mellanrum. Detta sker i två steg: 

  1. Zoom licenser för användare som inte har loggat in på mer än 100 dagar i Zoom kommer att inaktiveras. Kontot finns dock kvar och när användaren loggar in igen i Zoom (via SAML, dvs via KTH:s inloggningsserver), så återfås licensen. Alla inställningar för användarens Zoom konto finns kvar.
  2. Zoom licens och tillhörande konto för användare som inte har loggat in på mer än 365 dagar kommer att raderas från KTH:s Zoom instans helt. Detta innebär att all information såsom kalender och bokade möten, mötesinställningar, profilbild, etc. kommer att raderas helt för det berörda kontot. Det kommer inte finnas någon backup för det heller. Om användaren sedan loggar in igen in Zoom (via SAML) så kommer ett nytt Zoom konto att skapas för användaren, med helt nya grundinställningar.

Om ni har frågor är ni välkomna att kontakta KTH IT-Support ( it-support@kth.se )

Innehållsansvarig:it-support@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2022-02-09