Till innehåll på sidan

Uppdaterat: eduroam

Publicerad 2021-02-03

Åtgärdat: Problem med uppkoppling till eduroam. Se nedan för ev. åtgärder

System/Tjänst: Eduroam

Driftsstörning: Okänd

Status: Åtgärdat. Se under rubriken "Hur fixas mitt trasiga Eduroam?" för eventuella åtgärder.

Vem påverkas: Studenter och anställda

Hur driftstörningen påverkar dig: Det går inte att koppla upp mot eduroam. Felmeddelande: "Det gick inte att ansluta. Inloggningsuppgifterna är ogiltiga"

Problemet har uppstått pga av ett säkerhetscertifikat för eduroam har gått ut, men det är sedan tisdag utbytt mot ett nytt.

Hur fixas mitt trasiga Eduroam?

Mobila enheter: Använd CAT konfiguratorn för att göra om anslutningen och få nytt certifikat. Se CAT-Konfigurator

Datorer du administrerar själv: Använd CAT konfiguratorn för att göra om anslutningen och få nytt certifikat. Se CAT-Konfigurator

Plattformsdatorer:

KTH Mac: Under onsdagen kommer nya certifikat att distribueras ut per automatik till de KTH Mac som har en Eduroam profil installerad.
Annars gäller att man använder CAT konfiguratorn för att göra om anslutningen och få nytt certifikat. Se CAT-Konfigurator

KTH Windows: Datorn behöver vara uppkopplad via VPN till KTH eller sitta på fast/trådat nät på KTH (har man inte den möjligheten så kanman använda trådlösa nätet KTHopen). Då kommer det automatiskt att installeras en ny Eduroam profil och det nya certifikatet. Man kan se om datorn är klar och allt gått bra genom att leta fram Eduroam i Software center under Installation status ( information om Software center ).
Via Software center kan man även reparera sin Eduroam om det blir problem framöver. Där finns även en alternativ Eduroam profil (Eduroam-KTH) ifall man har problem med standardprofilen.

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!
Innehållsansvarig:it-support@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2021-02-03