Till innehåll på sidan

Skapa en ny beställning

Vissa behörigheter och licenser beställs i beställningsportalen. För att skapa en beställning följ denna guide.

Instruktioner för beställningsverktyget

Logga in med ditt KTH-konto i ITA - Beställningsverktyg

Notera att endast några av er skola utsedda personer har möjlighet att logga in och beställa centrala IT-tjänster. Här kan ni se vilka som är godkända beställare .

Skapa/Redigera tjänster - Lägga till nya beställningar eller redigera befintaliga beställningar
Beställningar - Visar beställningar

  • Detta visar beställningar som är gjorda, så det kan vara flera beställningar på en och samma person.
  • I fältet Visa, högst upp kan du i drop-down listan välja vilka beställningar du vill visa.
  • De beställningar du valt att visa kan du få mer information om genom att klicka på knappen/ikonen till höger

Börja med att söka efter personen för att se om information finns i databasen

  1. Ange Förnamn
  2. Ange Efternamn
  3. Ange Personnummer
  4. Klicka på Knappen Sök användare

Om användaren inte finns i databasen så skall ni välja att Skapa NY användare

  1. Klicka på fliken Användare och välj Skapa NY Användare
  2. Fyll i alla obligatoriska fält (viktigt att det är rätt stavat och att personnummer är korrekt)
  3. Välj vilken skola användaren tillhör
  4. Välj vilken avdelning användaren tillhör
  5. Klicka därefter på Skapa användare

När användaren är skapad skall ni lägga till vilken tjänst användaren skall ha

Några exempel på tjänster är:

  • KTH Mac
  • KTH Ubuntu
  • KTH Windows (WIKS)
  • Adobe CCE (Full)
  1. Klicka på knappen Lägg till NY tjänst
  2. Välj tjänst (t.ex. KTH Mac, KTH Ubuntu, KTH Windows eller Adobe CCE (Full))
  3. Välj startdatum
  4. Välj tillsvidare om användaren skall ha tjänsten tillsvidare
  5. Välj slutdatum om det skall vara en tidsbegränsad tjänst
  6. Fyll i övrig information, t.ex. behörighet till gemensama- eller projektkataloger och/eller tillgång till e-postlistor och funktionsmailboxar
  7. När information är ifylld klicka på knappen Skapa tjänst
  8. Information skickas till KTH IT-Support som slutför genom att ge användaren behörighet till tjänsten

När tjänsten är klar så ser ni i användarprofilen vilken tjänst/tjänster som är knutna till användaren

Innehållsansvarig:it-support@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2022-03-22