Boka/avboka möte och mötesrum via Outlook

För att boka ett rum måste bokningen ske via sin egna personliga kalender enligt denna manual.

Viktigt !

  • Bokningen ska ske i din egna personliga kalender i Outlook.
  • Bokningen får inte göras från en funktionsmail utan ska göras från din egna mail.
  • Även om du försöker boka i rummets kalender kommer bokningen att ske i din personliga kalender.
  • Ska bokningen tas bort är det också i din personliga kalender borttagningen måste göras.

Boka möte och rum

Öppna Outlook och klicka på Kalender

Dubbelklicka på den tid i kalendern då du vill ha mötet.

Skriv mötets Ämne.

Klicka på ”Schemaläggningsassistenten”.

Klicka på knappen ”Lägg till deltagare...”.

Skriv i sökfältet namnet på deltagaren och markera sedan deltagaren i listan. Klicka sedan på ”Obligatoriska ->”och klicka därefter på ”OK”.

Om du vill lägga till ett mötesrum så klickar du nu på knappen ”Lägg till rum…”.

Markera det rummet du vill lägga till i listan och klicka på ”Rum ->”-knappen. Klicka därefter ”OK

Ett färgat block, med eller utan text, visar när deltagare eller rum är upptaget (fram till klockan 12:00 i detta exempel). Man kan då välja ett annat datum eller annan tid.

När mötesinbjudan är färdig så klickar du på knappen ”Skicka” för att skicka ut inbjudan.

Viktigt!

  • Man måste få en bekräftelse från rummet att bokningen har acepterats. Får man inte det är rummet inte bokat.
  • Vissa rum har en person som ska godkänna bokningen. Rummet är inte bokat innan denna person har godkännt bokningen.

Borttagning av bokning

För att ta bort en bokning av ett rum så går man in i sin egen kalender och väljer att avboka mötet.

och skickar det sen vidare till alla deltagare, så går det även till rummet..

Det kan ta ett litet tag innan bokningen från rummet försvinner.

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!
Till sidans topp