Till innehåll på sidan

Arbetsmiljöpolicy

I KTH:s personalpolicy  (från 2019-07-01) beskrivs arbetsmiljöpolicyn för KTH: 

Arbetsmiljö

Alla utgör vi delar av varandras arbetsmiljö. Rektor är ytterst ansvarig för arbetsmiljön men alla medarbetare och studenter ansvarar för att medverka till en god fysisk, organisatorisk och social arbetsmiljö. En god arbetsmiljö främjar kreativitet och hälsa samt ger förutsättningar för goda prestationer och är en tillgång för hela KTH. Med arbetsmiljö menas alla faktorer som påverkar medarbetare och studenter vid KTH. Arbetsmiljön är integrerad i all verksamhet vid KTH och vi arbetar systematiskt med arbetsmiljön så att ohälsa och olycksfall förebyggs och en god arbetsmiljö uppnås. Samverkan är en förutsättning för ett väl fungerande arbetsmiljöarbete, det sker genom dialog och aktiv medverkan från arbetsgivaren, arbetstagarorganisationerna och medarbetarna. Personalpolicyn är tillika KTH:s arbetsmiljöpolicy och omfattar även alla studenter som är verksamma vid KTH.

Förutom ovanstående så innehåller personalpolicyn avsnitt gällande: Medarbetskap, Ledarskap, Lika villkor, Kompetensförsörjning och Lönebildning som också påverkar arbetsmiljöarbetet.

KTH:s policy för hållbar utveckling och etisk policyn påverkar även arbetsmiljöarbetet. Alla policys på KTH återfinns i följande länk: se KTH:s policys på KTH:s intranät .