Användarstöd
Användarstöd (KTH IT-Support), som del av KTH:s IT-avdelning, skall vara och uppfattas som den naturliga supportkanalen för alla förekommande AV-, Tele-, och datorrelaterad frågor från såväl anställda som studenter på KTH.
Supporten erbjuds via telefon, e-post, på plats hos användarna, samt via besök över disk i KTH Entré, som är en samordnad mottagningsdisk för KTH:s servicefunktioner.
Inom sektionen ges stöd till användarna av KTH:s AV-teknik och videokonferenssystem samt övrig utrustning i KTH-huset, grundutbildnings lokalerna (GRU hörsalar och datorsalar) och andra lokaler inom GVS och skolorna. Även stöd och support av KTH:s standardutskriftslösning (KTH-Print) ingår i uppdraget.
I sektionens uppdrag ingår även stöd kring inköp av AV-, Tele och IT-relaterade produkter, samt där tillkommande logistik av densamma.
Samordning av KTH gemensamma licenser tillhandahålls, detta genom avtalshantering och tillgängliggörandet av produkterna som ingår i uppdraget.
I uppdraget ingår även insamling och vidarekanalisering av användarbehov, samt förslag till förbättringar och effektivisering av användning av både den fysiska som virtuella IT-miljön på KTH.
Användarstödsektionen har i fokus att samordna personalresurserna i de olika supportfunktionerna och därmed skapa förmåga att omfördela resurser till de problem och aktiviteter som behöver tas om hand om, oberoende av organisatoriska gränser. Vidare skall fokus vara att skapa en lokal och proaktiv närvaro på skolorna. Vi strävar efter att vara lättillgängliga för vår användare och ge snabb och smidig stöd genom att ständigt höja personalens kompetens och behörighet för att klara det uppdraget.
Användarstöd är uppdelad organisatoriskt i fyra grupper: Teknikstöd, TIL (Tele, inköp och licenser), Centralt IT-stöd och Lokalt IT-stöd.
Den organisatoriska uppdelningen är till för att uppnå en effektivare operativledning och personalhantering. Hela användarstödet skall dock uppfattas som en enhet utifrån ärendehantering och användarperspektiv.
Det här kan vi hjälpa dig med
- IT-arbetsplatsen (KTH Windows, KTH Mac och KTH Ubuntu)
- E-post och kalender
- Spara dokument och filer
- Backup
- Nätverk
- IT-säkerhet
- Utskrifter (KTH-Print)
- Datorsalar
- Licensfrågor
- Inköp/logistik av AV-, Tele och IT-relaterade produkter
- Telefoni (fast och mobil)
- AV-teknik i GRU och andra lokaler på GVS och skolorna
- Videokonferens
- E-lärande frågor (Canvas, mm.)
- IT-stöd till KTH:s studenter
...
- Samt en del andra IT-tjänster
Information och vägledning om hur du kan beställa eller få hjälp kring de olika tjänsterna får du via följande länkar:
Kontakt
Besöksadress: Drottning Kristinas väg 6
Postadress: Kungliga Tekniska högskolan, 100 44 Stockholm
Telefon: 08-790 60 00
Funktionsmejladress
it-support@kth.se för alla it-relaterade frågor.