Planerings- och utredningsavdelningen

Personal

Planerings- och utredningsavdelningen (PLU) har som uppgift att bistå KTH:s ledning med uppföljning, planering, styrning samt administrativt stöd. Viktiga verktyg för detta är analys, utredning, omvärldsbevakning och kvalitetssamordning. PLU:s medarbetare har en djup och bred kompetens inom utbildningsfrågor samt vissa rekryterings- och forskningsfrågor. Avdelningen ger även stöd till KTH:s skolor inom dessa områden.

Majoriteten av arbetsuppgifterna vid PLU är av komplex karaktär och kräver samarbete med funktioner över stora delar av KTH.

PLU ansvarar för verksamhetsstöd enligt nedan:

  • Besluts- och beredningsstöd till KTH:s ledning
  • KTH-interna utredningar
  • Övergripande utbildningsfrågor
  • Beredningsgrupp för utbildningssamarbeten (BUS)
  • KTH:s styrdokument inom PLU:s ansvarsområden
  • Remisshantering inom PLU:s områden
  • Deltagande i nätverk inom högskolesektorn - nationellt och internationellt

Återkommande processer:

  • Verksamhetsplanering och uppföljning av utbildning, forskning och samverkan
  • Inrättande av utbildning
  • Dimensionering av utbildning
  • Utbildningsprognoser till regeringen
  • KTH:s utvecklingsplan
  • Riskanalys
  • Ranking och bibliometri
  • Årsredovisning, budgetunderlag och delårsrapport till regeringen
  • Enkäter inom PLU:s ansvarsområden
  • Kvalitetssamordning
  • Hedersdoktorer

Beslutande/ beredande organ:

  • Fakultetsrådet (FR)
  • Fakultetskollegiet (FK)
  • Utbildningsutskottet (UU)
  • Resursfördelningsutskottet (RU)
  • Grundutbildningsansvariga (GA)
  • Forskarutbildningsansvariga (FA)
  • Utbildningsadministrativt ansvariga (UA)

Avdelningschef  Åsa Gustafson

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!
Taggad som: ,
Till sidans topp