Ny utbildning rustar ingenjörer för entreprenörskap

Ett mörkt rum med neonskylt där det står: "Allt börjar här". Bilden är från ett uppstartsevent på KT
Studenter på det nya masterprogrammet Teknikbaserat entreprenörskap kommer att dra nytta av närheten till Stockholms innovationsekosystem, där KTH Innovation ingår. Bilden är från uppstartsevent på KTH Innovation på KTH Campus. Foto: Patrik Lundmark.
Publicerad 2023-03-16

Hållbarhet och entreprenörskap är två vägledande principer i KTH:s verksamhet inom forskning och utbildning. Det nya masterprogrammet i teknikbaserat entreprenörskap ger studenterna kompetens att föra ut hållbarhetsidéer på marknaden. De första studenterna på programmet börjar sina studier i höst.

Programmet  förbereder studenterna för karriärer inom områden som företagssatsningar, riskkapital, teknikutveckling och kommersialisering, produkt- och projektledning, ledarskap i uppstartsföretag och andra chefsroller.

– Ingenjörer tenderar att fokusera på sin produkt, men deras blinda fläck är vanligtvis industrins krav. Vem man ska arbeta med, hur man skapar ett team? Det handlar om att ge dem den typ av kunskap som ökar framgångsfaktorn för deras idéer, säger Mana Farshid ,

Porträttbild på Mana Farshid.
Mana Farshid, lektor på KTH och programansvarig för det nya masterprogrammet i teknikbaserat entreprenörskap. Foto: KTH.

Inkluderande tankesätt

Själva kärnan i programmet är FN:s mål för hållbar utveckling. Målen är integrerade i alla masterprogram på KTH och det nya programmet Teknikbaserat entreprenörskap är inget undantag, konstaterar Mana Farshid.

Att programmet ges vid ett högt ansett ekosystem för innovation som Stockholm och på ett högt rankat tekniskt universitet som KTH är en fördel, enligt Mana Farshid.

– Här är tankesättet mer inkluderande och är baserat på de utmaningar vi har idag; hur vi kan ge studenterna möjlighet att tänka bortom ett smalt segment av samhället och istället fokusera på utmaningarna miljö, fattigdom och hållbarhet. Det är huvudfokus i vårt förhållningssätt, säger hon.

Samhällsaktuella frågor

Projekten i programmet kommer att fokusera på samhällsaktuella frågor så nära industrin som möjligt.

– Tanken är att skapa möjligheter för studenterna och utrusta dem med en så stor verktygslåda som möjligt för att få saker att hända. Oavsett vilka dina idéer är, det här programmet kan hjälpa dig att förverkliga dem, säger Mana Farshid.

Masterprogrammet i teknikbaserat entreprenörskap ersätter det tidigare ettåriga programmet Entrepreneurship and Innovation Management. De olika kurserna i programmet tas fram av ett flertal lärare på KTH, däribland professor Terrence Brown , Niklas Arvidsson , Philip Kappen  och Kristina Nyström .

David Callahan / Håkan Soold

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se